SMS lístok na MHD: Všetko, čo potrebujete vedieť

SMS lístok je pohodlnou možnosťou ako uhradiť poplatok za prepravu mestskou hromadnou dopravou. Okrem toho vie by veľkou pomocou v krízových momentoch. Napríklad vtedy, keď meškal vlak a vy len veľmi tesne stíhate dobehnúť na autobus, ktorým sa potrebujete presunúť na stretnutie. Počas toho ako zúfalo bežíte na zastávku posielate SMS a nemusíte riešiť žiaden automat na lístky alebo kúpu u šoféra, a s tým spojené hľadanie peňaženky.

Alebo je tu situácia, kedy sa niekam rýchlo potrebujete dostať a buď ste si zabudli peňaženku alebo so sebou nemáte hotovosť. V Bratislave sa síce už dá využiť zakúpenie lístka platobnou kartou vo vozidlách MHD, no nie v každom meste je to samozrejmosťou. Nehovoriac o tom, že ak ste si kartu zabudli, tak vám to môže byť aj tak jedno…

Je to proste šikovná možnosť, o ktorej existencii je dobré vedieť. Informácie sa spravidla nachádzajú aj vždy na zastávkach MHD v mestách, kde je služba podporovaná.

Jednoduchý nosný princíp

Ceny a telefónne čísla sa síce líšia v závislosti od mesta a tarify, no základný princíp je rovnaký – na zakúpenie lístka stačí poslať prázdnu SMS alebo jeden znak na zadefinované číslo a SMS cestovný lístok vám bude doručený v priebehu pár minút (typicky do 2 minút).

Okrem toho, že je rovnaký princíp objednania zvyknú byť totožné aj základné pravidlá. Primárne to, že do vozidla MHD nastupujete až po prijatí SMS lístka. Odoslaná prázdna SMS (objednávka) nie je žiadnym cestovným dokladom! Odporúča sa preto SMS lístok objednávať ešte na zastávke, krátko pred príchodom autobusu.

Taktiež sa predpokladá, že pri využívaní tohto typu úhrady cestovného počítate s tým, že revízorovi poskytnete plnú súčinnosť. V prípade kontroly cestovných lístkov sa preukážete revízorovi alebo vodičovi autobusu Vašim mobilným telefónom s otvoreným SMS lístkom.

Zakúpením SMS lístka vyjadrujete súhlas na to, že revízor alebo vodič autobusu má právo prečítať si celý obsah SMS správy ako aj zobraziť ďalšie detaily správy (odosielateľ, čas doručenia a pod.).

Často je tu ešte vyslovená podmienka, že platí len SMS lístok doručený priamo na telefón z ktorého bol objednaný. To proste znamená, že preposlaný lístok nie je považovaný za platný.

Štandardom je aj to, že pri SMS objednávkach nie sú dostupné žiadne zvýhodnené/zľavnené typy lístkov (študentský, dôchodcovský a podobne). Každý dopravný podnik, ktorý túto službu ponúka, má na svojom webe vypísané všetky detaily, vrátane cien a podmienok. Prípadne sú aj priamo v cenníkoch.

Službu podporujú všetci naši mobilní operátori. Akurát si dávajte pozor, aby ste náhodou nemali zablokované platby cez SMS. V takom prípade, by ste, celkom prirodzene, objednávku nemohli realizovať.

Kde všade sa dá táto možnosť využiť?

Typicky ide o väčšie mestá, ktoré majú vlastné dopravné podniky. Nezabúdajte na to, že ide o doplnkovú službu, ktorá vonkoncom nie je samozrejmosťou. Preto ju na Slovensku nájdete len v hŕstke miest. Služba sa zvykne označovať ako elektronický dopravný lístok alebo ľudovo SMS lístok.

  • Banská Bystrica
    • Lístok základný – prázdna SMS na číslo 1133 (časová platnosť 45 minút od zakúpenia). Cena 0,90 €.
    •  Lístok celodenný – SMS s textom “24” alebo “den” na číslo 1133 (časová platnosť 24 hodín od zakúpenia). Cena 3,60 €.
  • Bratislava
    • 40-minútový cestovný lístok – prázdna SMS alebo ľubovoľný jeden znak na číslo 1140. Cena 1,20 €.
    • 70-minútový cestovný lístok – prázdna SMS alebo ľubovoľný jeden znak na číslo 1170. Cena 1,70 €.
    • 24-hodinový cestovný lístok – prázdna SMS alebo ľubovoľný jeden znak na číslo 1124. Cena 5,40 €.
  • Košice
    • 60-minútový lístok – prázdna SMS, prípadne hocijaký znak, na číslo 1166. Cena 1,50 €.
  • Nitra
    • 70-minútový lístok – ľubovoľný text SMS pošlete na číslo 1177. Cena 0,80 €.
  • Prešov
    • SMS lístok si cestujúci zakúpi zaslaním prázdnej SMS na číslo 1144 pre prvé tarifné pásmo, resp. v tvare 2 pre celosieťový lístok.
      • SMS pre I. tarifné pásmo prestupný cestovný lístok 0,90 € – prázdna SMS na číslo 1144
      • SMS celosieťový prestupný cestovný lístok 1,00 € – číslica 2 na číslo 1144
  • Žilina
    • 60-minútový lístok – cestujúci si môžu takýto lístok zakúpiť zaslaním prázdnej SMS alebo SMS s ľubovoľným textom správy na číslo 1155. Cena je 1,60 €.
  • Trnava
    • 60-minútový lístok – ľubovoľný text SMS pošlete na číslo 1122. Cena 0,70€.
SMS lístok Trnava
Ukážka ako funguje SMS lístok v Trnave

SMS lístok Bratislava

Dajme si taký jednoduchý príklad. SMS lístok v hlavnom meste, kde sa teda chceme prepravovať na MHD Bratislava. Základný princíp toho ako funguje SMS lístok je úplne rovnaký ako v ktoromkoľvek inom meste, kde je táto služba dostupná. Posielam SMS na konkrétne číslo a čakám na odpoveď.

Dopravný podnik Bratislava ponúka elektronický SMS lístok na mestskú hromadnú dopravu už dlhší čas. Službu je možné využiť všetkých štyroch mobilných operátorov pôsobiacich na Slovensku (Orange, Telekom, O2, 4ka). Je pritom jedno či máte predplatenú kartu (kredit) alebo paušál. Jediný rozdiel je v tom, že pri využívaní kreditu samozrejme musíte mať nabitý dostatočný obnos pre vykonanie platby.

  • SMS lístok platí len v prostriedkoch MHD DPB, a. s. v Bratislave (zóny 100 + 101).
  • Platí aj na linkách nočnej dopravy, je prestupný a je platný počas celej doby časovej platnosti.
  • V prípade Dopravného podniku Bratislava nie je možné cez SMSky objednať zľavnené cestovné lístky.
  • Pre cestovanie v bratislavskej MHD sú dostupné tri typy SMS lístkov s rôznou platnosťou a rôznou cenou. Práve od toho, ktorý lístok chcete zakúpiť závisí telefónne číslo kam posielate “SMS objednávku”.
Časová platnosťSMS číslocena s DPH
40 minút11401,20 €
70 minút11001,70 €
24 hodín11245,40 €
Duplikát SMS11010,00 €
  • Na telefónne číslo pošleme prázdnu SMS alebo SMS s jedným znakom. Ak chceme napríklad 40 minútový lístok, tak posielame na číslo 1140. Ak chceme 70 minútový tak potom na 1100. Na a ak chceme využívať 24-hodinový lístok za 5,40 € tak posielame na číslo 1124.
  • Poslať prázdnu SMS môže byť na niektorých smartfónoch komplikované, preto odporúčam zvoliť práve jeden ľubovoľný znak. Napríklad malé l. Prípadne môžete skúsiť poslať medzeru.
  • Ak sa vám náhodou stalo, že pošlete viac znakov, teda nesprávny tvar, tak vás na túto skutočnosť upozorní prichádzajúca SMS správa. V takom prípade budete musieť opätovne odoslať správu v korektnom formáte. Viď obrázok nižšie.
  • Od odoslania SMS do momentu, kedy dostanete platný SMS lístok môže ubehnúť časový horizont od pár sekúnd až po dve/tri minúty. Myslite na to a SMS lístok si radšej objednávajte v predstihu. Aby ste náhodou neriskovali prípadné problémy.
  • Oficiálne totiž platí, že cestujúci je oprávnený nastúpiť do vozidla len s platným prijatým SMS lístkom. Navyše musíte mať istotu, že sa vám napríklad nevybije mobil. Dopravný podnik Bratislava totiž uvádza:

SMS CL platí ako jednorazový cestovný lístok, ktorým nie je možné dodatočne sa preukázať. Cestujúci je povinný si pred využitím tejto služby skontrolovať, či má mobilné komunikačné zariadenie dostatočne nabité. V prípade, že sa pri výkone prepravnej kontroly cestujúci nevie preukázať platným prijatým SMS CL, z dôvodu, že má vybitý mobil, pracovník prepravnej kontroly to bude považovať ako cestovanie bez platného cestovného lístka a udelí cestujúcemu pokutu.

Dopravný podnik Bratislava
  • Lístok je neplatný ak:
    • a. nenastala doba jeho platnosti (nebol doručený pred nástupom do vozidla a hneď na prvej ste narazili na revízora…)
    • b. uplynula doba jeho platnosti
    • c. nebol zaslaný priamo zmluvným distribútorom SMS cestovných lístkov
    • d. bol upravovaný, prepisovaný alebo odoslaný z iného mobilu
    • e. z dôvodov na strane cestujúceho nie je možné overiť jeho platnosť (vybitý telefón)
  • Zakúpenie SMS lístka je možné aj pre spolucestujúcich. V podstate je to o tom, že objednávkovú správu pošlete toľkokrát po sebe, koľko lístkov chcete. Ak potrebujte tri lístky, tak posielate tri samostatné správy. Prídu vám tri samostatné SMS s unikátnymi identifikačnými kódmi.
SMS lístok
  • Pri problémoch s doručením objednaného lístka je potrebné preveriť jeho vystavenie zaslaním požiadavky na duplikát SMS cestovného lístka. Ak vám proste dlho nechodí objednaný lístok, tak na číslo 1101 pošlete prázdnu SMS pre overenie situácie.
    • Ak by ste totiž znova poslali prázdnu správu alebo správu s jedným znakom na objednávkové číslo, tak sa vám stane to, že zaplatíte dvakrát a prídu vám dve správy. S oneskorením, ale predsa. Preto je lepšie overiť stav prvej objednávky cez to číslo 1101, keďže je to zadarmo. Stať sa vám samozrejme môže aj to, že nastane nejaký problém a správa s lístkom nepríde a pri overení na to budete upozornení.
    • Ako si môžete všimnúť na obrázku nižšie, stalo sa to aj mne. Vtedy som ešte nevedel, že nejaké číslo 1101 použiteľné na overenie stavu objednávky existuje. Lístok akosi nechodil, tak som poslal novú objednávku. Dopadlo to presne tak, že potom mi s minútovým rozostupom prišli lístky oba a ja som si zbytočne predražil cestu. Človek sa učí…
    • Preto aj hovorím, posielajte s predstihom – napríklad v Košiciach priamo dopravný podnik odporúča: “Zistite si prostredníctvom cestovného poriadku, kedy má váš spoj príchod a približne 2,5 minúty pred tým zašlite správu”. Najhoršie je robiť to v časovom strese, kedy každá minúta beží akosi prirýchlo.
    • Inak číslo 1101 použite aj vtedy, ak by ste nejakým zázrakom vymazali už predtým prijatý lístok. Doručený vám bude duplikát pôvodnej správy.
SMS lístok Bratislava
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Mohlo by zaujať