Slovenský Kaufland nerozdáva 36-dielnu sadu nádob Tupperware. A to aj napriek tomu, že by sa vás o tom snažil presvedčiť e-mail. Zas a znova sa dostávame do sveta podvodov, ktoré sa snažia zneužiť meno známeho obchodného reťazca.
Tento podvod nepatrí medzi tie najprepracovanejšie, no využívam ho hlavne na to, aby som poukázal na niektoré klasické znaky podvodných kampaní. Teraz zneužívajú Kaufland, zajtra to môže byť Billa alebo Lidl. Poďme však na detaily.
Súprava nádob zadarmo!
Podvodný e-mail má v predmete uvedený dátum a vašu e-mailovú adresu. Ako odosielateľ je navonok prezentovaný Kaufland.sk. Je to skvelá správa. Za vyplnenie dotazníka o vašich dojmoch z reťazca Kaufland získate kolekciu Tupperware od spoločnosti Kaufland. Celé je to podfuk!
Stačí si zobraziť informácie o odosielateľovi a razom zistíte, že e-mail v skutočnosti pochádza z prapodivnej adresu, ktorá nemá s reťazcom Kaufland vôbec nič spoločné. V mojom prípade e-mail dorazil ako jednoduchý text, bez aktívneho prekliku, neobsahoval podpis a navyše bol v českom jazyku bez diakritiky.
Možnosť získať bezplatný produkt je jednou z najstarších rozprávok, na ktorých nekalé živly stavajú svoje podvodné kampane. Pri tomto pokuse so sadou Tupperware od spoločnosti Kaufland toho našťastie už na prvý pohľad nesedí viac.
Navyše som v Kauflande nebol poriadne dlho a nezapájal som sa ani do žiadnej súťaže. Ak by to ešte náhodou nestačilo, tak pridávam ešte ďalšie stopy. Ak by ste náhodou prešli na webovú stránku tohto skvelého prieskumu, tak sa tam dozviete, že síce môžete získať 36 dielnu sadu Tupperware, no zrazu ich zaujímajú vaše skúsenosti s Tupperware, nie s Kauflandom.
Webová stránka “prieskumu” je veľmi jednoduchá, no využíva niekoľko klasických prvkov na vytvorenie dojmu autenticity. Je tu veľké logo spoločnosti Tupperware. Centrálnym prvkom je veľká sekcia, ktorá má pripomínať skutočné komentáre od skutočných ľudí z Facebooku. A samozrejme, že všetky tieto “komentáre” sú pochvalné. To je ale prekvapenie…
Podvodné komentáre pritom obsahujú aj fotografie tej údajnej sady nádob. Majú niekoľko lajkov, srdiečok a pozitívne ladených smajlíkov. Nechýba ani riadok, cez ktorý údajne môžete pridať svoj komentár.
Realita je pritom taká, že všetky tieto prvky sú statické a podvrhnuté. Nemajú nič s príspevkami od reálnych ľudí ani s Facebookom. Proste to nie je reálne.
Váš komentár sa nedá pridať. Nemôžete reagovať na žiaden z prezentovaných komentárov. Nedá sa prekliknúť na žiaden z profilov týchto “vysoko reálnych ľudí”. V pätičke stránky sa nachádzajú logá, ktoré majú potvrdiť, že stránka je overená, ale to je nezmysel. Nehovoria vôbec o ničom. A odkaz, ktorý má smerovať na dôležité podmienky nesmeruje nikam.
Využívaná je ešte aj stará dobrá taktika extrémne limitovanej ponuky. V úvode ste informovaní o tom, že prieskum končí už dnes! Na spodku stránky sa zase zobrazuje lišta s odpočtom času. Musíte to stihnúť teraz alebo nikdy! Jednoducho podvod s klasickými taktikami.
Prečo Kaufland a Tupperware?
To, že niečo nie je úplne v poriadku sa dá identifikovať veľmi rýchlo a za normálnych okolností by som tomu nevenoval ani 15 sekúnd. Automaticky by som celý e-mail zmazal a verím, že aj vy. Zaujalo ma však to, táto podvodná kampaň je vystavaná na kombinácii Tupperware a Kaufland. To je pre naše končiny veľmi netradičné kombo.
Kaufland síce predáva produkty Tupperware, no nepropaguje ich až do takej miery, aby to zvyšovalo šancu na úspech podvodu. Celkovo produkty Tupperware v našich končinách nie sú až také známe. V Spojených štátoch je to veľmi silná značka a tam by to bolo jasné. Náš slovenský Kaufland ale toto meno nespomína napríklad na svojom Facebooku ani raz.
Práve preto som sa v tomto začal toľko vŕtať a dospel som aj k záveru. Svoj pôvod to má skutočne v štátoch so silným zastúpením značky, kde takéto podvodné vlny prebiehajú pravidelne. Predajcovia na jednu z nich upozorňovali aj začiatkom septembra a napríklad taká austrálska predajná sieť Big W o tom má spravenú celú podstránku.
Z nejakého dôvodu podvodníkom prišlo ako dobrý nápad zobrať túto pomerne silne cielenú kampaň, preložiť ju a skúsiť to aj v našich končinách. Aby som to už zbytočne nenaťahoval, tak ešte v skratke prezradím o čom im vlastne ide. Asi príliš neprekvapím. O peniaze!
Po tom, čo sa celým tým nezmyslom preklikáte, sa dozviete, že skutočne máte nárok na odmenu. Aj tu na vás pritom tlačia – na sklade sú už len 2 kusy, dole beží odpočet a ak stránku opustíte, tak vám odmena prepadne… Tlačia, tlačia, tlačia. Tak chytro klikáte.
No a tu už sa dozvedáte, že 36-dielna súprava nádob je síce zadarmo, ale treba zaplatiť za poštovné. Dochádza k presmerovaniu na ďalšiu stránku, kde zase beží odpočet. No predstavte si to… Dozvedáte sa tu hlavne to, že potrebujete zaplatiť 2 € a musíte vyplniť údaje. Meno, adresa, telefón, e-mail. Posledným krokom je výzva na zadanie údajov z platobnej karty. No a keď toto všetko spravíte, tak potom vás už majú.
Od A po Z je to celé o tom, aby z vás podvodníci vytiahli citlivé osobné údaje a informácie o platobnej karte. Toto je jednoducho základná motivácia v pozadí drvivej väčšiny podvodov. Ak náhodou naletíte, tak pomoci sa tak ľahko nedočkáte. Treba volať do banky, zablokovať kartu, vysvetľovať čo sa stalo. Ale šanca, že ešte niekedy uvidíte svoje peniaze je mizivá. Šanca, že potrestajú ľudí v pozadí podvodu ešte nižšia. Takže zostaňte v strehu.
Ak by Kaufland organizoval nejakú súťaž, tak by to robil cez svoju oficiálnu komunikáciu. To znamená, že informácie by ste našli na webovej stránke alebo na overenom profile na Facebooku. Dáva si veľký pozor na celý spôsob komunikácie. Od gramatiky až po štylistiku.
To znamená, že slovenská pobočka by neposlala neadresný a strohý e-mail v českom jazyku, bez čiarok, dlžnou a bez podpisu.
Pri akýchkoľvek pochybnostiach stačí zavolať na zákaznícku linku, ktorá vám hneď povie, či reťazec organizuje nejakú súťažnú aktivitu alebo nie. Toto samozrejme neplatí len pre Kaufland. Rovnaké to majú všetky reťazce.