CŠOB SmartBanking: Zablokovaná zmena limitu pre online platbu

  • Ako klient ČSOB už dlhé roky využívam mobilnú aplikáciu SmartBanking.
  • Mojim najčastejším úkonom je zmena platby na internete. Teda úprava limitu pre online platbu.
  • Nejak som si tak zvykol používať limit 20 €, ktorý zvyšujem pred vykonaním platby a následne ho opäť znížim.
  • Môže to pôsobiť kúsok otravne, no cez aplikáciu SmartBanking je to vecou niekoľkých sekúnd a nič to nestojí.
  • Vždy to prebiehalo úplne hladko, až kým zrazu nenastal problém. Zmena bola z bezpečnostných dôvodov zablokovaná.

Online platby cez internet sú veľmi pohodlnou vecou. Na niekoľko kliknutí dokážeme peniaze poslať presne tam, kde je to v danom momente potrebné. Je prakticky úplne jedno o aký účel ide. Či už ide o uhradenie platby za donášku jedla, nákup oblečenia alebo zaplatenie faktúry za telefón, vždy to prebieha rovnako jednoducho.

Naťukanie informácii o platobnej karte a autorizácia následnej platby. V mojom prípade k tomu ale patrí ešte jeden bezpečnostný medzikrok. Už od nepamäti mám pre internetové platby nastavený veľmi prísny limit. 20 €. Na väčšinu drobností ako je spomínané objednanie jedla alebo úhradu platby za mesačné členstvo v tej či onej službe mi to stačí. A keď ide o čokoľvek väčšie, tak limit ručne na potrebný čas navýšim a potom opätovne znížim.

Je to taká moja malá poistka, pre prípady, ak by sa niekto náhodou dostal k informáciám o mojej platobnej karte a nejakým spôsobom sa mu podarilo niekde v online svete zaplatiť. Užívať si vďaka limitu bude môcť maximálne tak spomínaných 20 €. Limit pre platby na internete je pre mňa jednoducho jedným z ochranných prvkov, ktoré pravidelne využívam.

Vďaka mobilnej aplikácii ČSOB SmartBanking je to pre mňa jednoduché a úplne prirodzené. Ono to môže znieť otravne, že pred každou väčšou platbou potrebujem niekde meniť limit, no v skutočnosti ide o otázku nanajvýš minúty. Minúta na zvýšenie limity. Minúta na jeho zníženie po platbe. Tento čas mi za to stojí.

Fungujem tak roky a nikdy s tým nebol problém. Nikdy, až donedávna, kedy som pri pokuse o zmenu limitu narazil na chybovú hlášku. Všetko som robil rovnako ako vždy a súčasne ide o vec, ktorú som robil už snáď tisíckrát, takže si asi viete predstaviť moje prekvapenie, keď to zrazu nešlo.

Namiesto toho, aby sa limit platby na internete navýšil na požadovanú hodnotu sa zobrazila hláška: “Požadovaná akcia je z bezpečnostných dôvodov dočasne zakázaná. V prípade potreby navštívte ktorúkoľvek pobočku ČSOB”. Vyskúšal som to ešte niekoľkokrát, vždy s rovnakým výsledkom. Nemal som z toho dobrý pocit. Napadli môj účet a preto banka zablokovala operácie alebo ide len o chybu?

Platbu som potreboval vykonať, no súčasne to nehorelo až tak, že by sa mi chcelo osobne ísť na najbližšiu pobočku. Aj mi to celé prišlo trochu úsmevné. Tu je banka, ktorá sa chváli tým, že je “smart” a jej vlastná aplikácia SmartBanking ma vyzýva k tomu, aby som na vykonanie jednoduchej zmeny limitu išiel osobne na pobočku…

Zvedavosť ale zvíťazila nad lenivosťou. Zavolal som na zákaznícku linku “HelpDesk”, aby som skúsil zistiť, že čo približne sa to vlastnej deje. A dozvedel som sa veru zaujímavé veci. Problém vôbec nebol s mojim účtom, ani nešlo o chybu aplikácie. Banka zmenu limitu online platieb plošne zablokovala všetkým klientom!

Prečo by niečo také robila? Malo ísť o promptnú reakciu na masívne podvodné útoky, ktoré v tom čase prebiehali a súdiac podľa reakcie zo strany banky zjavne boli aj úspešné a ľudí pripravili o peniaze. K bližším informáciám som sa nedostal a pracovník zákazníckej linky mi nevedel povedať ani to, ako dlho bude zmena limitu online platby plošne zablokovaná.

Vysvetlil som mu, že by sa mi hodilo limit zmeniť, ale do banky kvôli tomu nepôjdem. Našťastie s tým nebol problém a limit mi upravil na diaľku. Dokonca presne tak ako som poprosil, teda najskôr navýšiť a potom po vykonaní platby opäť znížiť. Dohodli sme sa, že to medzi navýšením a znížením limitu prebehne tuším 15 minút. Samozrejme, že si najskôr overil, či som skutočne tým, za koho som sa vydával. Nakoniec to teda bolo fajn, hoci celková situácia bola skutočne unikátna.

Záver je teda taký, že ak vám aplikácia ČSOB SmartBanking niekedy zobrazí podobnú hlášku, tak skúste kontaktovať zákaznícku linku. S najväčšou pravdepodobnosťou tam nájdete pomoc. Chvíľu som aj rozmýšľal, že aké komplikácie by to mohlo spraviť ľuďom čo sú v zahraničí a potrebujú si online kúpiť lístok alebo niekomu, kto potrebuje online platbu vykonať v noci, no tieto obavy sa ukázali byť zbytočné. Zákaznícka linka ČSOB by totiž mala fungovať nonstop a má aj číslo pre kontaktovanie zo zahraničia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Mohlo by zaujať