Na prístup k tomuto priečinku nemáte povolenie. Tak táto chybová hláška dokáže poriadne vytočiť. Hlavne v momente, keď si človek uvedomí, že prihlásený je používateľského konta, ktoré má administrátorské povolenia. Ako je teda možné, že nemôžem otvoriť priečinok?
V niektorých prípadoch je zložka neprístupná len dočasne. Situáciu vyrieši prosté kliknutie na tlačidlo “Pokračovať”, ktoré sa nachádza v okne spomínaného chybového hlásenia. Systém chvíľu niečo bude robiť a následne sa zobrazí obsah priečinka. Inokedy to nestačí a celá operácia sa skončí zobrazení chyby “Prístup nie je povolený”.
Je to taká malá lotéria a hodne závisí od toho, čo je vlastne vo veci. Hlásenie “Na prístup k tomuto priečinku nemáte povolenie” totiž môže spôsobovať viacero rôznych vecí. Od pomerne prostých problémov s prístupovými právami, cez zásah škodlivého kódu, automatickú ochranu kľúčových systémových súborov až po šifrovanie či dokonca chybu systému.
Určiť tú pravú príčinu je komplikované až priam nemožné. Vo väčšine bežných prípadov našťastie postačí ručná úprava prístupových práv.
Ešte je dobré povedať, že prístup do niektorých priečinkov je blokovaný z dobrého dôvodu. Napríklad sú tu umiestnené kritické systémové súbory, do ktorých by používateľ nemal vŕtať. Štandardne sú tieto veci zahrabané niekde v skrytých zložkách na disku C:.
Jednoduchý pokus na úvod
Skôr než sa to toho pustíte, vyskúšajte ešte úplne základnú možnosť – overte si, či zložka nemá zapnutý atribút “Iba na čítanie”. Aj táto úplná drobnosť dakedy dokáže zavážiť.
- Na danú zložku kliknite pravým tlačidlom myši.
- Z kontextovej ponuky vyberte možnosť “Vlastnosti”.
- Atribúty sa nachádzajú na spodku karty “Všeobecné”.
- Ak je v okienku “Iba na čítanie” fajka, tak ho odznačte.
- Zmenu potvrďte kliknutím na tlačidlo “Použiť”.
Šance na úspech nie sú práve najvyššie, no za pokus to pred väčším zásahom rozhodne stojí.
Úprava prístupových práv pre priečinok
Je veľmi pravdepodobné, že bez ručnej úpravy prístupových práv to jednoducho nepôjde. Celý proces môže na prvý pohľad vyzerať pomerne komplikovane, no v skutočnosti nejde o nič iné, než o pridanie ďalšieho používateľa oprávneného na prístup k obsahu danej zložky.
- Na danú zložku kliknite pravým tlačidlom myši.
- Z kontextovej ponuky vyberte možnosť “Vlastnosti”.
- Kliknite na kartu “Zabezpečenie”.
- V dolnej časti prehľadu kliknite na tlačidlo “Spresniť”.
- Zobrazí sa okno “Rozšírené nastavenie zabezpečenia pre …”.
Pri problematickom priečinku sa v prehľade povolených účtov bude pravdepodobne nachádzať len SYSTEM, prípadne tu bude chýbať konkrétne vaše konto. Treba ho tu ručne pridať.
- Kliknite na tlačidlo “Pridať”.
- Kliknite na odkaz “Vyberte hlavný subjekt”.
- Do pripraveného políčka “Zadajte názvy objektov, ktoré chcete pridať” napíšte názov vášho používateľského konta.
- Kliknite na tlačidlo “Skontrolovať názvy”, čím sa doplní kompletný zápis vášho konta.
- Kliknite na tlačidlo “OK”.
- Dostanete sa k oknu s prehľadom a nastavením prístupových práv, kde začiarknite možnosť “Úplný prístup”.
- Zmenu potvrďte kliknutím na tlačidlo “OK”.
- V zozname používateľských účtov s prístupom by malo pribudnúť vaše konto.
- Úpravy opäť potvrďte kliknutím na “OK”.
Náhrada pôvodného vlastníka
Problém s prístupom k zložke je komplexný, preto niekedy nemusí stačiť vyššie popisovaná úprava prístupových práv. Problémová hláška sa napríklad zobrazí opäť, ak by sme chceli otvoriť vnorenú zložku a podobne.
Vtedy môžete vyskúšať kompletné prevedenie prístupových práv na svoj súčasný účet.
- Na danú zložku kliknite pravým tlačidlom myši.
- Z kontextovej ponuky vyberte možnosť “Vlastnosti”.
- Kliknite na kartu “Zabezpečenie”.
- V dolnej časti prehľadu kliknite na tlačidlo “Spresniť”.
- Zobrazí sa okno “Rozšírené nastavenie zabezpečenia pre …”.
- Kliknite na odkaz “Zmeniť”, ktorý je umiestnený vedľa prehľadu “Vlastník”.
- Do pripraveného políčka “Zadajte názvy objektov, ktoré chcete pridať” napíšte názov vášho používateľského konta.
- Kliknite na tlačidlo “Skontrolovať názvy”, čím sa doplní kompletný zápis vášho konta.
- Kliknite na tlačidlo “OK”.
- V ďalšom kroku sa dostanete k prehľadu účtov s oprávnením.
- Zaškrtnite možnosť “Nahradiť vlastníka podradených kontajnerov a objektov”. Umiestnená je v hornej časti okna, podľa nápisom “Vlastník”.
- Kliknite na tlačidlo “Použiť”.
- Kliknite na tlačidlo “OK”.
- Práva kompletne prevezme vami pridané konto.
Skontrolujte antivírus
Pri problémoch so zamietnutím prístupu do zložky je dobré overiť aj nastavenia svojho bezpečnostného riešenia. Napríklad môže ísť o skutočnosť, že Windows Defender zložku blokuje zámerne, pretože je proti úpravám chránená funkciou “Riadený prístup k priečinkom”.
Prípadne skúste používané antivírusové riešenie dočasne pozastaviť.
tlacitko Pridat mi nesvieti, len Zobrazit