Pokuta za telefonovanie za volantom sa od júla 2022 zvýšila. Ako to je v praxi?

V apríli 2022 vláda slovenskej republiky schválila návrh novely zákona o cestnej premávke z gescie Ministerstva vnútra SR. Práve v rámci novelizácie pre rok 2022 bola zvýšená horná tresná sadza, teda výška pokuty, za manipuláciu s telefónom a obdobnými zariadeniami bez používania systému voľnej ruky. Zmeny do platnosti vstupujú od 15. júla 2022.

Pomerne kľúčovou zmenou je aj to, že držanie a obsluhovanie telefónu a obdobných zariadení je po novom klasifikované ako porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom. To znamená, že ak za opakované porušenie môžete dočasne prísť o vodičské oprávnenie – za tento priestupok môže byť vodičovi udelený zákaz činnosti viesť motorové vozidlo.

Niektorí vodiči totiž mali byť v tomto smere nepoučiteľný, preto sa rezort Ministerstva vnútra rozhodol pristúpiť k možnosti siahnuť po prísnejších trestoch. Opakovaní porušovatelia teda môžu za používanie telefónu za volantom prísť o vodičák až na 24 mesiacov. Polícia SR za používanie telefónu za volantom v roku 2021 riešila približne 14 600 vodičov, čo rozhodne nie je málo. Stále ale ide iba o zlomok z celkového počtu porušení.

Horná sadzba pokuty riešenej v blokovom konaní sa zvyšuje zo 100 na 150 €, pri správnom konaní z 200 na 300 €. To znamená, že ak pokutu uhradíte priamo na mieste stáť vás to môže až 150 €. Ak sa rozhodnete odvolať a prehrešok bude právoplatne potvrdený správnym orgánom (dopravný inšpektorát), zaplatiť môžete dvojnásobok – 300 €.

V praxi ale zasahujúci policajt môže prihliadnuť na okolnosti vzniknutej situácie a pokutu stanoviť aj pod spodnou hranicou oficiálneho sadzobníka. Formálne pokyny ale na druhej strane hovoria, že hliadka sa má držať sadzobníka pokút a ním stanoveného rozmedzia. To, že dostanete nižšiu pokutu sa vám stať môže, no skôr ide o výnimku, než o pravidlo.

Spodná hranica peňažného trest v tomto prípade nie je definovaná, to by malo znamenať, že sa môžeme pohybovať v rozmedzí 10 až 150 €. Pri prvom prehrešku sa prinajlepšom budeme nachádzať niekde okolo 50 €. Teoreticky by tu ešte mohlo byť napomenutie, no vzhľadom na to, že sa menila kategória priestupku (na porušenie pravidiel závažným spôsobom), to už asi nebude také priateľské.

Ono sa vo všeobecnosti príliš neoplatí naťahovať, polícia má totiž na svojej strane ešte jednu účinnú, no pomerne neznámu možnosť. Telefón vám v rámci dokazovacieho konania môže na mieste zaistiť…

Manipulácia s telefónom a obdobným zariadením za volantom, bez handsfree, sa bude počítať medzi tri závažné priestupky počas 12 mesiacov. Vodič, ktorý dosiahne túto hranicu sa bude musieť podrobiť špeciálnym opatreniam – doškoľovací kurz v autoškole, preskúšanie odbornej, zdravotnej alebo psychickej spôsobilosti.

Trestá sa všeobecné používanie, nie len telefonovanie

Hoci sa vo všeobecnosti hovorí o pokutách za telefonovanie za volantom, prehrešok je podľa zákona umiestnený v omnoho všeobecnejšej rovine. Základom je to, že vodič má svoju pozornosť plne venovať riadeniu vozidla. Preto je z pohľadu platnej legislatívny možné pokutovať držanie a všeobecnú manipuláciu s telefónom a obdobným zariadením počas vedenia vozidla bez používania systémov takzvanej voľnej ruky, teda handsfree.

To znamená, že pokutu môžete dostať aj za to, že na smartfóne počas šoférovania píšete správy, nastavujete hudbu, manipulujete s mobilnou navigáciou a podobne. Telefonovanie za volantom je jednoducho ľudový pojem, no z pohľadu zákona je problémom akékoľvek narábanie s mobilom, ale aj podobnými zariadeniami, kam je možné zaradiť napríklad aj tablet. Z pohľadu zákona žiaden rozdiel nerobí to, či so zariadením pracujete tak, že ho držíte v rukách alebo ho máte v stojane.

„Počas vedenia vozidla držanie v ruke alebo iným spôsobom obsluhovanie telefónneho prístroja alebo iného telekomunikačného, audiovizuálneho alebo obdobného zariadenia okrem použitia systému „voľné ruky“ alebo vykonávanie inej obdobnej činnosti, ktorá nesúvisí s vedením vozidla.“

Ako polícia vie, že telefonujem za volantom?

Netreba za tým hľadať žiaden extrémne prešpekulovaný postup, mechanizmus či prístroj. Policajti vyhotovujú kamerový záznam, prípadne vás takpovediac môžu vymáknúť priamo pri čine, efektívne teda ide o očité svedectvo policajta.

V rámci dokazovania je ešte možné samozrejme do procesu zapojiť operátora a výpis hovorov.

Natáčanie správanie vodičov za volantom pomocou kamery je klasická metóda, ktorá sa využíva dlhé roky. Ako ale upozornil spravodajský portál Tvnoviny.sk, slovenská polícia začne využívať aj trochu vylepšenú metódu.

Do svojej výbavy nasadí špeciálne fotoradary, ktoré majú byť schopné odhaliť používanie mobilu za volantom počas dňa aj noci, pričom ich fungovanie je zjednodušene popísané ako “videnie priamo do vozidla”.

Zo zverejnených informácií ale vyplýva, že stále ide o kameru, akurát s tým, že oproti doteraz používaným modelom má vylepšené vlastnosti v segmente “viditeľnosti”. Kvalitný záznam vytvorí aj za zníženej viditeľnosti (noc), ako aj v prípade, že na čelné sklo sledovaného vozidla svieti ostré slnko.

Okrem toho, že použiteľný záznam bude možné vytvárať aj v noci je zaujímavá aj ďalšia informácia. Spomínaný moderný fotoradar vraj dokáže aktívne monitorovať dianie až v troch jazdných pruhoch súčasne. Základný princíp je ale stále rovnaký – natočia vás pri tom, ako máte mobil v ruke.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Mohlo by zaujať