E-mail pre množstvo ľudí stále predstavuje preferovaný spôsobom komunikácie. Hlavne v prípade firemného a obchodného styku má stále jasne navrch oproti správam na sociálnych sieťach alebo rôznym komunikačným platformám. Je tu od počiatku internetovej komunikácie a ešte dlhú dobu tu s nami aj bude.
Je to neuveriteľne rýchla a efektívna cesta ako si vymieňať dôležité informácie. Preto je veľmi nepríjemné ak náhle zistíte, že vaša e-mailová schránka podozrivo zíva prázdnotou. Jednoducho zrazu neprichádza žiadna mailová pošta, čo je skutočne nevídaným javom, na ktorý nie ste zvyknutí.
Odpoveď na otázku “Prečo mi nechodia maily?” nie je vždy úplne jednoduchá. Možných príčin môže byť celá hromada. Od tých všeobecných až po veľmi špecifické, pričom tam môže byť zapojených aj viacero rôznych kombinácií. Zohľadňovať treba napríklad veci ako:
- Ide o jeden konkrétny e-mail alebo o e-maily všeobecne?
- Týka sa konkrétneho poštového klienta alebo celej schránky?
- Dochádza k tomu len na vybranom zariadení alebo všade?
Práve preto sa tu budem zameriavať na dosť všeobecné, ale aj veľmi špecifické prípady. Jediná správna odpoveď na dopyt “Prečo mi nechodia maily?” asi neexistuje. Bude to teda taký mix všeobecných možností a veľmi konkrétnych prípadov.
Prečo mi nechodia maily? Prehľad základných dôvodov
Tak ako pri riešení podobne všeobecných problémov s technológiami, ani tu neexistuje garancia, že by som dokázal pokryť úplne všetko. Ľahko sa tak môže stať, že vo vašom prípade pôjde o niečo úplne iné. Verím však, že aspoň niekto tu nájde odpoveď, prípadne postrčenie správnym smerom pri riešení problémov prečo vám nechodia maily do schránky.
Nikto nepíše…
Môže to vyzerať až úsmevne, no jednou z príčin, prečo vám zrazu neprichádza žiaden email môže byť jednoducho to, že aktuálne nikto nič nepíše. Napríklad je čas letných dovoleniek, a tak práca išla išla bokom. Alebo ste kontaktom dali nesprávnu e-mailovú adresu s nejakým preklepom a nevedia sa s vami spojiť, prípadne sú všetci extrémne zaneprázdnení…
Je tu aj možnosť, že príprava e-mailu vyžaduje viac času než obvykle. Ak ide o veľmi dôležitú vec, tak si protistrana dáva na čas, aby všetko sformulovala správne a vyhla sa prípadnému nedorozumeniu.
Táto možnosť sa dá veľmi jednoducho overiť a vylúčiť – pošlite mail sami sebe. Z inej adresy. Hneď tak uvidíte, či pošta neprechádza vôbec alebo ste len natrafili na hluché obdobie.
Príliš veľké prílohy
Ďalším dôvodom prečo neprichádza konkrétny mail môže byť to, že obsahu príliš veľkú prílohu. Alebo dokonca príliš veľa príloh či prílohy s príliš dlhým názvom. Na strane odosielateľa vyzerá všetko v najlepšom poriadku, no váš poštový server si s tým nevie poradiť, a tak mail takpovediac neprejde.
Agresívny filter proti spamu
Toto je niečo podobné ako vyššie spomínaný prípad s prílohami. Akurát tu ide o to, že na úrovni poštového servera/emailovej schránky máte nastavenú príliš agresívnu ochranu proti spamu a podozrivej pošte. Skontrolujte si sekciu “Spam”, ako aj nastavenia ochrany proti nevyžiadanej pošte.
Ďalšou podobnou vecou je filtrovanie pošty do rôznych priečinkov či kategórií. Ak niečo podobné máte aktivované, tak si overte nastavenia a prezrite si všetky príslušné zložky. Či náhodou nedochádza k tomu, že nejaký filter nebol dobre nastavený a teraz pokrýva úplne všetku prichádzajúcu poštu. Ak máte sekciu “Všetka pošta” alebo niečo podobné, tak sa pozrite aj tam.
Plná schránka
Každý prijatý, poslaný aj archivovaný e-mail zaberá určité miesto niekde na disku servera. E-mailové schránky preto majú nastavenú len určitú kapacitu, ktorú je možné využívať. Ak vám chodí veľa mailov alebo maily s väčšími prílohami, tak sa vám môže stať, že túto kapacitu vyčerpáte, a potom vám nemôže prichádzať nová pošta.
Ak sa vás to týka, tak proste niečo vymažte. V prípade, že nemôže z dôvodu firemných pravidiel (povinná archivácia komunikácie po dobu X rokov), tak sa obráťte na nadriadeného alebo správcu IT.
Nesprávna konfigurácia
Niečo je nastavené zle. Prijatú poštu napríklad úplne v pohode vidíte vo webovom rozhraní svojej e-mailovej schránky, no do poštového klienta nič neprichádza. Alebo je váš Outlook doma úplne prázdny, no na firemnom počítači máte desiatky nových e-mailov.
Nájsť, čo presne je zle môže byť zložité, ak preto máte možnosť, tak sa obráťte na IT oddelenie vo firme či na technickú podporu vášho poskytovateľa e-mailového servera/schránky.
Svojpomocne to môžete spraviť tak, že presnú konfiguráciu skopírujete zo zariadenia/poštového klienta, kde všetko funguje tak ako má do toho, kde to nejde. Možno v procese zistíte, že ste niečo v konfigurácii poštového klienta omylom prepísali či vymazali. Alebo sa vo firme prechádzalo na nový server a zabudli ste na to? Nenastavili ste si preposielanie pošty na inú adresu?
Chyba na strane poštového servera
Toto je niečo, čo prakticky nemáte šancu ovplyvniť. Proste došlo k problému na strane poštového servera a kvôli tomu maily neprechádzajú. Môže ísť o dočasný výpadok, chybu po migrácii na nový server, hardvérový problém alebo dokonca útok hackerov. To je jedno, vyriešiť si to musí prevádzkovateľ.
Chyba v poštovom kliente
Toto je znova jedna zo situácií, kedy maily neprichádzajú len niekde. Na jednom zariadení všetko funguje, na druhom nie. Na obidvoch miestach je zadaná totožná konfigurácia, no napriek tomu niečo zjavne nie je v poriadku.
Problém môže byť práve v aplikácií, ktorú používate na spracovanie emailov. Vývojári niečo upravovali a pokazilo sa to. Vyskytla sa nejaká chyba v naprogramovaných funkciách, menil sa čas a troška to rozhádzalo systém a podobne. Opraviť to proste musia tvorcovia aplikácie a vy môžete akurát tak siahnuť po alternatíve alebo čakať na aktualizáciu.
Nemáte prístup na internet
Toto nemyslím len v zmysle, že na mobile máte vypnuté dáta a hromžíte, že vám stále nepípla notifikácia na očakávaný e-mail od šéfa, hoci pred pol hodinou volal a tvrdil, že poslal podklady. Myslím to tak všeobecne.
Možno má výpadok váš poskytovateľ internetového pripojenia alebo ste si nainštalovali nový bezpečnostný softvér, ktorý zaviedol prísnu ochranu a poštového klienta od prístupu odstrihol. Alebo ste len niečo postláčali v mobile a Gmail zrazu nemá potrebné oprávnenie. Šance, že sa niečo takéto stane sú pomerne nízke, no ono sa to občas skutočne stáva…
Ľudská chyba
Toto je jedna z mojich obľúbených situácií. Je jedna z tých vecí, pri ktorých si človek povie, že toto sa predsa nemôže stať. Omyl. S niekam sa dohodnete, že vám pošle cenovú ponuku alebo nejaké podklady. Prejde deň, dva a nič. Tak mu zavoláte a zisťujete, že čo je vo veci.
Protistrana vám prisahá, že e-mail napísala a poslala. Vám nič neprišlo, tak trváte na tom, aby sa situácia preverila. No a nakoniec sa zistí, že e-mail bol skutočne napísaný, no namiesto toho, aby bol odoslaný došlo k tomu, že bol uložený ako rozpísaný koncept.