Microsoft chce kúpiť celý TikTok, Trump uťahuje slučku

Slučka okolo čínskej aplikácie TikTok sa uťahuje. Americký prezident Donald Trump vo štvrtok v noci podpísal nové nariadenie, ktoré spoločnosti ByteDance (TikTok) a Tencent (WeChat) efektívne odstrihne od možnosti pôsobiť v USA. Upozornil na to napríklad The Guardian.

Nariadenie sa v princípe opiera o tvrdenia, že tieto spoločnosti prevádzkujú nedôveryhodné služby s cieľom vynášať americké dáta do Číny, čo predstavuje vážne hrozby pre národnú bezpečnosť. Jeho zavedenie zabráni americkým občanom a spoločnostiam uskutočňovať akékoľvek obchodné činnosti so spoločnosťami ByteDance a Tencent.

Trump nariadenie s prísnymi reštrikciami síce podpísal včera, no do platnosti má vstúpiť až o 45 dní, teda 20. septembra. Celé je to veľmi komplikované, no v princípe by stále malo platiť, že Microsoft, ktorý už mimochodom chce úplne celý TikTok (okrem Číny), stále môže uskutočniť túto akvizíciu.

Microsoftu môže Trump pomôcť pri vyjednávaní

Trump sa dlhší čas vehementne oháňa úplným zákazom TikToku a ďalších čínskych aplikácií, no v rámci celého tohto ošiaľu dal americkým firmám do 15. septembra čas na uzatvorenie dohody o možnom prebratí populárnej sociálnej siete.

Nakoľko reštrikcie, ktoré by mali znamenať úplný koniec súčasného TikToku USA, vstúpia do platnosti 20. septembra, Trump tým vlastne vytvoril dodatočný tlak na vlastníka ByteDance. Buď TikTok do 15. septembra prejde pod kontrolu americkej firmy alebo si v USA ani neškrtne.

Trumpova extrémne agresívna politika tak v konečnom dôsledku Microsoftu dáva silnú vyjednávaciu pozíciu. Vďaka tomu by sociálnu sieť mohol získať za omnoho priaznivejšiu cenu, než 30 miliárd dolárov, o ktorých sa šepkalo pred pár dňami.

Práve kvôli tejto obrovskej sume nedával záujem zo strany redmondského giganta príliš zmysel. Teraz to ale vyzerá tak, že nakoniec by, minimálne americké operácie, mohol získať „za pár drobných“.

Stále samozrejme pôjde o miliardy, no z pohľadu finančného zázemia Microsoftu, to sú relatívne drobné. Pre pripomenutie, sociálnu sieť LinkedIn, orientovanú na firemný sektor, odkúpil v roku 2016 za 26,2 miliardy dolárov.

Prečo je prevzatie TikToku nočnou morou

Problém s celým týmto záujmom o získanie TikToku je v tom, že zmysluplné zaradenie do portfólia Microsoftu sa vidí len ťažko. Inak povedané, čo by Microsoft robil so sociálnou sieťou?

Hlavne v dnešných časoch, kedy sa prevádzkovateľ musí aktívne venovať boju proti hoaxom, šíreniu nenávisti a podobne. Možno, že za tým celým v skutočnosti stojí záujem o dáta…

Ďalšou vecou je to, že Microsoft má záujem o dlhodobé obchodné pôsobenie na čínskom trhu. Bože, veď ide o extrémne silnú ekonomiku a žiadna veľká firma sa toho nechce vzdať. Ak by TikTok získal takýmto násilným spôsobom, tak by si pod sebou podpílil konár.

Okrem toho ide o nočnú moru aj z pohľadu marketingu a obchodného mena. Microsoft sa roky snaží dištancovať od svojej niekdajšej povesti spoločnosti, ktorá ide „cez mŕtvoly“ a pod vedením Satya Nadellu sa mu to veru darí.

Aj vďaka novému prístupu sa Microsoft vyhol nedávnemu vypočúvaniu pred komisiou Snemovne reprezentantov USA po boku gigantov ako Apple, Google, Facebook či Amazon. Tým, že by náhle otočil a agresívne prebral TikTok by sa taktiež mohol dostať do hľadáčika regulačných úradov.

Majú to premyslené. Snáď…

Možná akvizícia TikToku, po ktorej Microsoft ide skutočne dravo, preto z môjho pohľadu pôsobí ako nesprávny krok. Na druhú stranu, nie je to o tom, že Satya Nadella sa jedného dňa zobudil a povedal si, chcem TikTok.

Takéto veci sú zvažované veľmi dobre a veľmi rozumné manažérske typy sa na to pozerajú zo všetkých uhlov. Preto nepochybujem, že mi niečo kľúčové uniká…