Ako reklamovať platbu u Google a získať späť svoje peniaze?

  • Google Pay je veľmi pohodlná metóda ako uhrádzať platby.
  • Aj v tomto prípade sa ale môžu objaviť neautorizované úhrady.
  • Z účtu vám odišla platba spoločnosti Google a vy neviete prečo.
  • Mohlo dôjsť k omylu alebo cielenému útoku. Netreba však zúfať.

Elektronický platobný systém Google Pay sa teší dosť veľkej obľube. Zaslúžene. Je to veľmi jednoduchý a pohodlný nástroj pre vykonávanie platieb pomocou smartfónu či smart hodiniek.

Od júla 2022 je dokonca priamo integrovaný do aplikácie Peňaženka Google, ktorá sa stala náhradou pôvodnej aplikácie Google Pay. Platby stále fungujú rovnako jednoducho, akurát s novou aplikáciou pribudlo niekoľko dodatočných možností.

Nič však nie je dokonalé. Hoci Google robí maximum pre dosiahnutie čo najväčšieho zabezpečenia, sporadicky sa objavujú nepríjemné situácie, v ktorých ústrednú rolu zohrávajú takzvané neautorizované platby cez Google Pay. O čo vlastne ide?

V skratke ide o platby, pri ktorých si nespomínate, že ste ich vykonali. Banková aplikácia alebo výpis pohybov na účte vás upozornia na to, že ste vykonali transakciu, ktorej prijímateľom je GOOGLE *, Google LLC, Google Payment Limited, Google Payment ie ltd goo dublin alebo iný variant, ktorý jasne odkazuje na známeho technologického giganta.

Vy si ale vôbec nepamätáte, že by ste v danom období nejakú takúto platbu vykonávali. Je pre vás veľkou neznámou, takže vo vašich očiach ide o neautorizovanú platbu. Proste vám z účtu odišli peniaze a nemalo by to tak byť. Na internete sa dá naraziť na niekoľko takýchto prípadov.

V pozadí môže byť jednoduchý omyl, cielený úkon alebo podvod. Dokonca nemusí ísť vyslovene ani o problém s Google Pay. Mohlo to ísť aj úplne mimo tohto platobného systému, ak sa vám niekto dostal do Google účtu, kde máte uložené informácie o platobnej karte.

Alebo vás nejakým podvodným spôsobom naviedol k tomu, že ste si nevedomky zakúpili prémiový obsah alebo aplikáciu z digitálneho obchodu Google Play Store. Zaplatili ste Googlu a vôbec neviete, že ste niečo také spravili. Napríklad aj cez webový prehliadač Google Chrome, kde ste mali uložené údaje o fyzickej karte či vaše karty zo služby Google Pay.

Pre istotu ešte raz vyslovene uvediem, že sa pozeráme na situáciu, kedy ste za niečo zaplatili spoločnosti Google, no nemáte o tom žiadnu znalosť. Vo všeobecnosti teda nejde o prípad, kedy niekto vašou kartou platí na rôznych miestach. Nakupuje len z ponuky Google – YouTube Premium, aplikácie a hry z Google Play Store či Disk Google.

V tomto prípade je preto vysoko pravdepodobné, že kompromitovaná nebola priamo vaša platobná karta či systém Google Pay. Skôr sa niekto dostal k účtu, kde máte uloženú platobnú metódu, a práve preto nákupy prebiehajú len v ekosystéme Google.

Oficiálna stránka pre nahlásenie neoprávnených nákupov

Nech už je príčina v pozadí akákoľvek, nemusíte okamžite prepadať panike. Podobné prípady sa občas stávajú a Google je na to pripravený. Vytvorenú má špecializovanú stránku pre nahlásenie neoprávnených nákupov. V podstate ide o jednoduchý formulár, cez ktorý nahlásite podozrivú alebo priam podvodnú platbu a Google celú vec preverí.

Ak sa potvrdí, že skutočne došlo k neoprávnenej platbe, tak vám uhradené peniaze v priebehu niekoľkých dní vráti. Prípady podvodných platieb spoločnosť berie veľmi vážne. V hre sú peniaze a súčasne aj jej dobré meno, takže je celkom logické, že situácia nie je braná na ľahkú váhu.

Stránka na nahlásenie neoprávnených nákupov vás rovno upozorní, aby ste si poriadne premysleli, či náhodou platbu nevykonal niekto z rodiny alebo vašich priateľov. Týmto spôsobom sa tak trochu bráni proti možnému zneužívaniu systému.

Súčasne popisuje, že “nerozpoznané poplatky” sa na bankovom výpise obvykle začínajú výrazom „GOOGLE *“. Doplním, že často v spoločnosti ďalších identifikátorov. Napríklad “GOOGLE *GOOGLE”, “GOOGLE *Play” “GOOGLE *Commerce Ltd” či “GOOGLE *Chrome”.

Stránku pre reklamáciu platby si poriadne prezrite, prečítajte si všetky informácie, a potom ju vyplňte s potvrdením “Potvrdzujem, že som neschválil(a) nákupy nahlásené v tomto formulári”. Poriadne si samozrejme overte, či ste prihlásení pod správnymi Google kontom. Potom už len počkajte, kým Google vec preverí. Väčšinou uvádza, že to prebehne do 7 dní, no reálne to zvykne byť rýchlejšie.

Odporúčam pozrieť si aj webovú stránku “Zrušenie a nahlásenie platby alebo podanie námietky voči nej”, ktorá popisuje rôzne možnosti ako postupovať. Ak ide o platbu čisto v Google Play Store, tak odporúčam pozrieť sekciu “Platby a odbery”, odkiaľ sa tiež dá žiadať o reklamáciu a vrátanie peňazí.

Ak by to náhodou nešlo cez Google, tak sa obráťte na svoju banku. To isté platí aj v prípade, ak nejde o jednorazový problém, prípadne máte podozrenie, že niekto získal údaje o vašej platobnej karte a v pozadí nestojí len omyl. Preventívne zablokovanie karty vtedy nebude na škodu…

Asi to nebude plne uspokojujúce, pretože sme sa nedopátrali k príčine, akurát sme riešili vzniknutý stav. Bohužiaľ, zistiť, čo presne sa vlastne stalo môže byť extrémne komplikované až priam nemožné.

Takže pripomeniem aspoň také základy ako:

  • pozor na to, kde klikáte
  • kontrola na prítomnosť vírusov
  • zmena hesla
  • používanie dvojfaktorovej autentifikácie
  • nastavenie denného limitu na karte
  • používanie nízkeho limitu pre online platby – napríklad si dajte 1€ a limit navyšujte vždy len tesne pred vykonaním platby, následne ho vráťte na 1€
  • vymazanie platobných kariet z webového prehliadača
  • odstránenie spôsobu platby z Google Play Store
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Mohlo by zaujať