Sisibuy

Sisibuy: Prečo si treba dávať pozor pri nákupoch z e-shopu

  • Vytvoriť jednoduchý e-shop je dnes otázkou niekoľkých minút.
  • Aj preto sa neustále stretávame s rôznymi podvodmi a zavádzaním.
  • Niekedy je podvod bez dodania tovaru. Inokedy je to trochu kreatívnejšie.

Keď sa človek trochu orientuje vo svete technológií, tak mu začne stávať, že sa rodinní príslušníci a známi občas ozvú so žiadosťou o pomoc. Potrebujú poradiť pri výbere nového telefónu, nefunguje im internet alebo nevedenia do mobilu nainštalovať aplikáciu. To sú také tie bežné veci. Niekedy ale nastávajú aj omnoho kurióznejšie situácie. A práve vďaka tomu som sa nedávno dostal k hľadaniu informácií o e-shope sisibuy.

Známa sa ozvala s tým, že spravila nákup v nejakom online obchode sisibuy a teraz si už nie je tak celkom istá, či to bol dobrý krok. Ako to už býva zvykom, na začiatku stála veľmi výhodná cena a premýšľať sa začalo až neskôr. Čím viac nad nákupom uvažovala, tým viac sa jej čosi nepozdávalo. Ale povedala si, že ono to už nejako dopadne. A tak sa aj stalo.

V momente, kedy sa do dostalo ku mne bola situácia už prakticky neriešiteľná. Žiaden tovar nedorazil. Navyše, nech som sa snažil akokoľvek, žiaden online obchod s názvom sisibuy som nedokázal nájsť. Jediné dve domény s týmto názvom už nefungovali a nič rozumné sa nedarilo nájsť ani na Facebooku.

Extrémne lacný tovar, extrémne riziko

Nakoniec som sa predsa len dopátral k tomu, že nejaké ten obchod s názvom sisibuy musel existovať. Narazil som totiž na zaujímavý web Consumer Complaints Court, čo je akási nezisková organizácia, ktorá zbiera negatívne skúsenosti od zákazníkov rozličných obchodov a inštitúcii. Práve tu som narazil na záložku vytvorenú pre obchod “Sisibuy”, kde sa niekoľko desiatok zákazníkov sťažuje na veľmi zlé skúsenosti.

Napríklad sa tu spomína, že namiesto objednanej vysokotlakovej umývačky nemeckej značky bola dodaná čínska napodobenina. Bez dokumentácie, bez faktúry, bez možnosti ako tovar reklamovať. Podobný priebeh sa opakuje viackrát. Dodaný bol iný tovar alebo tovar pochybnej kvality. Faktúra alebo vystavená objednávky vždy chýbajú a zúfalí zákazníci nevedia ako túto objednávku od sisibuy vlastne reklamovať.

Škody pritom nebudú najnižšie. Jeden nešťastník si napríklad objednal smart hodinky Garmin Fenix 7 a namiesto toho dostal prapodivný čínsky falzifikát. Prakticky rovnaký príbeh popisuje aj ďalší údajný zákazník, ktorý v sťažnosti uvádza, že namiesto značkových hodiniek Garmin dostal lacné hodinky značky Smart Bracelet.

Okrem hodiniek sú to ďalej šaty, slúchadlá, topánky, ďalekohľad namiesto objednanej kamery, lacné a nekvalitné legíny namiesto džínsov. Vyzerá to tak, že obchodík sisibuy mal poriadne široký záber produktov.

Zdroj: consumercomplaintscourt.com

Žiadne papiere a reklamácia cez depo

Ďalej som sa dopátral prakticky už len k tomu, že celkom masívna kampaň na podvodný eshop prebiehala na Facebooku cez klasické reklamy. Jedna z podvedených zákazníčok popísala aj približný priebeh toho celého. Na Facebooku vybehla reklama, ktorá lákala na produkt vysokej kvality za nízku cenu. Pekné obrázky, vyplnené popisy a na webe dokonca aj “recenzie” od spokojných zákazníkov, ktorí si to nemohli vynachváliť.

A tak prebehla objednávka. Namiesto očakávaného doručenia potvrdzujúceho mailu s informáciami o objednávke neprišlo nič. Ubehlo približne 14 dní a zrazu cez GLS dorazil balíček, ktorý bolo potrebné uhradiť na dobierku. V balíčku nebola žiadna faktúra, žiadna adresa pre vrátanie tovaru, žiadne informácie o predajcovi. Jedinou informáciou bola ručne napísaná e-mailová adresa sisibuy@outlook.com.

Zákazníčka píše, že sa rozhodla na túto adresu napísať reklamačný e-mail. Ak by ste si mysleli, že tým to skončilo, tak sa mýlite. Prekvapivo sa dočkala odpovede. Avšak nie veľmi potešujúcej. Protistrana mala žiadať o zaslanie informácií o bankovom účte, čo sa zákazníčke v tomto momente už nepozdávalo a nepristúpila na to. Čo je ale zaujímavejšie, tovar na reklamáciu mala zaslať do logistického depa Panattoni Park Prague Airport II.

A toto je opäť vec, ktorá spája viacero príbehov okolo nespokojných klientov obchodu vystupujúceho cez kontakt sisibuy@outlook.com. Po chýbajúcej faktúre, chýbajúcom potvrdení objednávky a falošnom tovare je to skutočnosť, že reklamácie majú prebiehať cez logistické depá.

V Česku spomínané Panattoni, na Slovensku je na to využívaný zase napríklad GLS Logistický park Budča 1039. Proste tam len príde balíček, no navonok sa to snaží tváriť ako sídlo firmy alebo jej pobočka. A ešte sa opierajú aj o mená známych spoločností.

V pozadí stojí nejaká prapodivná spoločnosť, o ktorej nikto nikdy nepočul a asi už nikdy ani počuť nebude. Sídlo má niekde v zahraničí, ideálne mimo európskej jurisdikcie. Láka na lukratívne ceny, expresné dodanie a podopiera to stovkami falošných recenzií priamo u seba na stránke. Koho chytí do svojich pazúrov, tomu zostanú len oči pre plač. Reálna vymožiteľnosť spravodlivosti je v týchto prípadoch mizerná. Aj preto tak často počujeme o falošných obchodov a dostávame kopu varovaní.

Podvodné e-shopy ako Sisibuy rastú ako huby po daždi

Tento prípad okolo sisibuy je teda akousi výstrahou. Názvy a domény sa veľmi rýchlo menia, princípy zostávajú. Neznáme obchody, ktoré lákajú na skvelé ceny si preto vždy poriadne preklepnite dopredu. Nerobte to tak, že najskôr objednáte a potom zisťujete… Ak vám nejaký nový e-shop ponúka smart hodinky v hodnote 700 € za tretinu ceny, tak by vám v hlave mal okamžite začať blikať veľký výkričník!

K podobnému prípadu už dávnejšie poskytla niekoľko tipov aj Polícia SR cez svoj profil na Facebooku. Nejde o nič svetoborné, ale tak verím, že sa bude hodiť:

  • Nakoľko Slovenská obchodná inšpekcia je zameraná na podnikanie slovenských firiem, nie je oprávnená vymáhať platby za nedodaný tovar.
  • Odporúčame spotrebiteľom dôkladne zvážiť všetky spotrebiteľské rozhodnutia, týkajúce sa zakúpenia produktov prostredníctvom vyššie uvedenej webovej stránky. Nakupujte iba cez overené internetové obchody.
  • Taktiež odporúčame osloviť Vašu banku so žiadosťou o vrátenie peňazí.
  • V prípade, ak ste sa stali obeťou takéhoto podvodu, choďte podať oznámenie na políciu. V závislosti od výšky škody sa môže jednať o priestupok proti majetku alebo trestný čin podvodu.

Dovolím si k tomu dodať ešte niekoľko svojich myšlienok:

  • Bacha na veľké zľavy.
  • Pozrite si, či sú vyplnené kontaktné údaje, ktoré dávajú zmysel.
  • Či sú tu uvedené informácie o spoločnosti, ktorá má byť predajcom a dodávateľom. Často je to postavené na takzvanom “dropshippingu”, kedy prevádzkovateľ stránky len posúva dodávateľovi a tým sa snaží zbaviť akejkoľvek zodpovednosti – v zmysle “my sme len sprostredkovateľ, nemôžeme garantovať kvalitu dodaného tovaru”. Keď sa k tomu ešte pridajú zavádzajúce fotky a tvrdenia, tak je to hneď recept na katastrofu.
  • Či sú zverejnené normálne obchodné podmienky a podmienky pre reklamáciu a odstúpenie od zmluvy.
  • Keď si nie ste úplne istí ako to má vyzerať, tak si proste otvorte nejaký normálny obchod typu Alza.sk, Nay.sk alebo niečo také a pozerajte, čo všetko tam majú uvedené.
  • Ja ak vidím, že pre reklamáciu mám tovar posielať na nejaké logistické depo, tak automaticky odchádzam z daného e-shopu.
  • Recenzie produktov na e-shop sa dajú veľmi ľahko sfalšovať. To, že má nejaký produkt len samé 5-hviezdičkové hodnotenia a ani jedinú negatívnu skúsenosť asi nebude celkom prirodzené.
2 comments
  1. je to firma ktora predava šmeidy a okrada ludi o peniaze ak chcete vyhodit peniaze do koša tak si niečo u nich objednajte ale božie mlyny melu pomaly ale isto

  2. Tiež som si objednala dvoje šaty.Vyzerali veľmi pekne a obidvoje stáli 70€ . Vskutku prišli handry,za ktoré by som nedala ani euro. Poslala som balík naspäť,ale žiadna odpoveď ani email neprišiel.Samozrejme ani peniaze 😖.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Mohlo by zaujať