Nastavenie roamingu v telefóne. Čo treba vedieť a na čo dávať pozor

  • Ako je to v roamingom v krajinách EÚ a mimo?
  • Na čo si dávať pozor pri využívaní telefónu v zahraničí?
  • Ako na nastavenie roamingu v telefóne? Pozrime sa na to.

Obdobie letných dovoleniek, ale aj pracovné cesty do zahraničia so sebou okrem radosti prinášajú aj malé starosti. Okrem toho, či máte všetko pobalené, nachystané doklady a či stíhate lietadlo je to hlavne riešenie problematiky okolo využívania telefónu v zahraničí. Roaming.

Na internete sa každý rok objavujú varovné správy a nepríjemné príbehy dovolenkárov, ktorých po návrate domov čakalo veľmi nepríjemné prekvapenie vo forme vysokej faktúry od operátora. Čo by ste preto mali vedieť, a ako sa nastavuje roaming v telefóne?

Spravidla nemusíte nič nastavovať

Ak ste sa nevŕtali v nastaveniach svojho telefónu alebo neriešili nejaké blokovanie služieb na strane vášho operátora, tak roaming by mal fungovať automaticky. Po prekročení hraníc sa by sa váš telefón mal automaticky pripojiť do siete tamojšieho operátora a správy i volania by mali prebiehať bez najmenších problémov.

Stať sa ale môže kadečo. Aktuálny stav roamingových služieb je preto vhodné overiť v mobilnej aplikácii operátora, cez webový portál, ako aj v nastaveniach mobilu. Ono sa to omnoho lepšie robí z pohodlia domova ešte pred vycestovaním, než priamo na cestách, kedy sú vaše možnosti hľadať informácie obmedzené.

Napríklad Orange hlási takýto postup: Prihláste sa do zákazníckej zóny pomocou svojho telefónneho čísla a v časti Moje služby si v záložke Moje aktívne služby skontrolujte, či je roaming aktívny.

Telekom odporúča pre overenie nastavenia roamingu v paušále toto: Aktuálne nastavenie svojich roamingových služieb si overíte počas pracovných dní od 8.00 do 21.00 na zákazníckej linke: 0800 123 456 alebo osobne v ktoromkoľvek Telekom Centre.

Ako na nastavenie roamingu v telefóne?

Takže, za normálnych okolností by to malo fungovať, tak, že telefón sa automaticky pripojí do siete operátora v zahraničí. Roaming máte po aktivácii SIM karty aktivovaný automaticky. Vy teda nemusíte nič nastavovať.

Ako ale upozorňuje napríklad Orange: V zahraničí sa niekedy môže stať, že telefón sa do siete lokálneho operátora nepripojí automaticky. Vtedy stačí si v nastaveniach telefónu skontrolovať, či máte nastavenú automatickú voľbu operátora. V prípade, že áno a telefón sa vám do siete nepripojil, vyberte si možnosť manuálneho nastavenia a zvoľte si z ponúkaných možností.

Automatické pripájanie do siete operátora ale niekedy nemusí byť úplne vhodnou voľbou. Hlavne v prípade, ak sa budete pohybovať v prihraničných oblastiach s krajinami mimo EÚ, pre ktoré nemáte aktivovaný ani špeciálny roamingový balíček. Viac o problematike nájdete nižšie v sekcii Na čo si dávať pozor.

Omnoho pravdepodobnejšie než to, že budete mať deaktivované využívanie samotných roamingových služieb, je to, že v nastaveniach smartfónu bude vypnuté využívanie dát v zahraničí. To sa samozrejme môže hodiť v prípade, že nemáte predplatené žiadne dáta alebo nechcete riskovať. Ak ale idete do krajín v rámci EÚ, prípadne ste si zaplatili špeciálny roamingový balíček, tak nie je dôvod prečo zakúpené dáta nevyužívať.

Nastavenia pre dátový roaming sa zvyknú nachádza v systémových nastaveniach. V sekcii “SIM karty a mobilné siete” alebo “Sieť a internet”. Niekedy sú viditeľné hneď, niekedy treba prejsť do sekcie “Rozšírené nastavenia”. Konkrétne nastavenie sa volá “Dátový roaming” alebo “Medzinárodný roaming”.

Keď už sa hrabete v týchto nastaveniach, tak odporúčam pozrieť aj možnosť nastaviť “Denný limit” na vhodný objem (podľa predplateného objemu). Súčasne odporúčam zvoliť prísnejšiu možnosť po prekročení nastaveného limitu – “Varovať a odpojiť mobilné dáta”.

Informačná SMS po prekročení hraníc

Pri každom prekročení hraníc by vám operátor mal poslať textovú správu, v ktorej vás bude informovať o tom, že využívate roamingové služby a prípadne o cenách, svojej špeciálnej ponuke, ako aj o kontaktoch na ambasádu a podobne. Vyzerá to nejako takto:

V krajinách Európskej únie ako doma

Základná informácia, ktorú potrebuje vedieť, je, že v dovolenkových destináciách a krajinách v rámci Európskej únie od roku 2017 platí princíp “v zahraničí ako doma”. To znamená, že pri roamingu využívate SMS, volania a mobilné dáta rovnako ako na Slovensku.

Ak máte dáta v rámci paušálu využívate tie. Rovnako tak platí, že ak máte voľné minúty, tak v zahraničí (len v EÚ) využívate pri roamingu práve tie. V prípade, že voľné minúty či dáta nemáte, tak platíte rovnako ako pri využívaní služieb na Slovensku – rovnaký cenník, nepriplácate nič.

Pozor si ale treba dávať na to, že takzvané “neobmedzené dáta” alebo balíčky s veľkým objemom jednotiek. Operátori totiž majú možnosť tieto objemy pre využívanie zo zahraničia obmedzovať – „politika primeraného využívania“. A robia to. Oficiálne preto, aby nedochádzalo k nejakému zneužívaniu.

V princípe by ale nemalo ísť o nejaké extrémne limity, ktoré by vám pri bežnom využívaní služieb spôsobili problémy. V každom prípade, radšej si pred vycestovaním preverte aj túto skutočnosť. Táto vec sa týka len mobilných dát. Množstvo vašich hlasových volaní a SMS nie nijako obmedzené

Ak cestujete mimo domova do inej krajiny EÚ, za používanie mobilného telefónu nemusíte platiť nijaké dodatočné poplatky. Ide o takzvaný „roaming za domáce ceny“. Za volania (na mobilné telefóny a pevné linky), textové správy (SMS) a využívanie dát (prehľadávanie webových stránok, streamovanie hudby a videí atď.) sa vám účtujú domáce sadzby, t. j. rovnaké ceny ako za volania, správy a dáta v rámci domovskej krajiny.

Rovnaké pravidlo sa uplatňuje na všetky hovory či textové správy, ktoré prijímate počas pobytu v zahraničí. Za prijímanie hovorov alebo správ počas využívania roamingu sa vám neúčtujú nijaké dodatočné poplatky, a to ani v prípade, ak má volajúci iného mobilného operátora.

Oficiálne webové stránky Európskej únie

Špeciálne balíčky pre krajiny mimo EÚ

S cenami za roamingové volania a dátovanie zo zahraničia je to horšie v krajinách mimo EÚ. Spravidla sú tu poriadne vysoké ceny a účtuje sa každý prenesený MB, takže aj za stiahnutie aplikácie vás môže čakať skutočne mastný účet.

Operátori preto zákazníkom ponúkajú špeciálne roamingové balíčky so zvýhodnenými cenami, ako aj s voľným objemom dát – spravidla sú to malé objemy dát a často s automatickým obnovovaním. Takže ani s roamingovým balíčkom pre krajiny mimo EÚ nejde o úplne ľudové ceny. Keď to zovšeobecním, tak čím exotickejšia krajina, tým vyššie ceny alebo menšie objemy.

Bežne sa dá stretnúť s tým, že operátor pre dátový roaming ponúka napríklad 1 GB dát za 12 € v “bežnejších zahraničných krajinách” a 1 GB za 33 € v tých exotickejších. Jeden gigabajt je zjavne aj tým najväčším objemom, ktorý je štandardne ponúkaný. Zatiaľ čo pri cestovaní v rámci EÚ špeciálne roamingové balíčky prakticky nemusíte riešiť, pri krajinách mimo EÚ je to priam nutnosť.

S aktiváciou roamingových balíčkov je prirodzene spojené aj automatické získanie výhodnejších cien pre volanie a SMSky. Poriadne si však popozerajte, do ktorej cenovej zóny patrí vaša destinácia, akú cenu získate a koľko vás to bude reálne stáť. Operátori tieto informácie majú na stránkach spolu s popisom ako konkrétnu službu aktivovať, kedy začína platiť a ako dlho ju môžete využívať.

Na čo si dávať pozor pri roamingu

Telekomunikačná únia SR pred dovolenkovým obdobím upozornila na niekoľko nepríjemných prekvapení, ktoré čakali zákazníkov mobilných operátorov. Išlo o vysoké účty za mobilný internet či telefonovanie napriek tomu, že dovolenka prebieha v krajinách EÚ, kde platí princíp “v zahraničí ako doma”.

Aby som to skrátil, stalo sa to, že dovolenkovanie prebiehalo v tesne prihraničných oblastiach a telefón sa pripájal do siete operátora druhej krajiny mimo EÚ. Jedna zo skúmaných situácií sa dotkla dovolenkárov v Rakúsku, druhá v Grécku, no spája ich rovnaká podstata.

Stalo sa to napriek tomu, že trávili dovolenku v rakúskych horách. Ako sa neskôr ukázalo, pohybovali sa v blízkosti hraníc so Švajčiarskom, vypli si zasielanie „otravných správ“ od operátora a vďaka tomu si nevšimli, že ich mobilné telefóny sa automaticky pripojili na dostupnú sieť operátora zo Švajčiarska, kde regulácia neplatí.

Telekomunikačná únia SR

V súvislosti s využívaním roamingu Telekomunikačná únia SR zverejnila aj niekoľko základných tipov a odporúčaní, ktoré by mali zabrániť najčastejším prípadom vysokého účtu pri telefonovaní a dátovaní v zahraničí.

  • Pri používaní mobilných služieb v zahraničí slovo „nekonečné“ neberte úplne doslovne. Mobilní operátori môžu stanoviť podmienky  primeraného využívania, ktorých cieľom je zabrániť zneužívaniu alebo neobvyklému používaniu roamingových služieb. Pred odchodom na dovolenku si u svojho operátora overte podmienky.
  • Aby ste sa vyhli nechcenej spotrebe dát, dočasne zakážte telefónu automatickú aktualizáciu softvéru alebo si nastavte telefón tak, aby si vyžiadal pred aktualizáciou váš súhlas. Aktualizácie je najlepšie urobiť pred dovolenkou a následne až po návrate z dovolenky. Na toto by som rád upozornil aj v kontexte mobilného hotspotu pre notebook. Windows si rád sťahuje aktualizácie, tak si pozrite systémové nastavenia a pre využívaný hotspot si zapnite “Pripojenie účtované podľa objemu údajov”.
  • Nevypínajte správy, ktoré posiela mobilný operátor pri návšteve zahraničia, ale naopak ich pozorne čítajte.
  • V prípade, že sa budete pohybovať pri hraniciach EÚ/EHP s inými štátmi, v navštívenej krajine si nastavte sieť manuálne, aby sa váš mobil nechcene nepripojil na sieť operátora z krajiny, kde európska regulácia neplatí.

4ka: Ručné nastavenie dátového roamingu

Ako spomínam vyššie väčšinou je to všetko veľmi jednoduché a prakticky automatické až do takej miery, že vy ako zákazník nemusíte nič riešiť. Minimálne v krajinách EÚ, kde platí princíp “roaming ako doma”. Ešte pred pár rokmi ale zákazníci operátora 4ka hlásili, že po vycestovaní do zahraničia im nefunguje internet.

Aká je dnes situácia okolo nefungujúceho mobilného internetu 4ky v zahraničí neviem vyhodnotiť. Avšak vzhľadom na to, že oficiálny návod ako situáciu riešiť je stále zverejnený na webe operátora, predpokladám, že problémová situácia sa môže objaviť. Samozrejme, že možno sa mýlim. Nie som zákazník tohto operátora.

Ak sa vám teda náhodou stane, že vám v zahraničí nefungujú mobilné dáta 4ky, tak vyskúšajte postup, ktorý odporúčal operátor. Ide o ručné vytvorenie prístupového bodu APN v prípade, že sa tak nestalo automaticky. Uvádza postup pre smartfóny Android, ak máte iPhone, tak prejdite na stránku s návodom priamo u 4ky.

  • Prejdite v menu vášho telefónu do položky NASTAVENIA, časť PRIPOJENIA.
  • V položke VYUŽITIE DÁT zapnite MOBILNÉ DÁTA.
  • V položke MOBILNÉ SIETE vyberte v REŽIME SIETE možnosť 4G/3G/2G (AUTOMATICKÉ PRIPOJENIE) pre dátovanie v rýchlej 4G sieti 4ky.
  • Zároveň povoľte DÁTOVÝ ROAMING. (Týmto zapnete využívanie dát v národnom roamingu, t.j. v 3G sieti nášho obchodného partnera po celom Slovensku a aj v medzinárodnom roamingu.)
  • Prejdite do položky NÁZVY APN, kde vytvoríte nový prístupový bod pre APN. Zvoľte PRIDAŤ, zadajte MENO, ktoré môže byť ľubovoľné (napr. vaše meno, 4ka internet alebo akýkoľvek ľubovoľný text). Do položky APN napíšte text internet. Žiadne iné položky v tejto časti menu nezadávajte, nie je to potrebné. Stlačením tlačidla NASPÄŤ profil uložte a ťuknutím na KRÚŽOK (o) pred názvom APN aktivujte.
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Mohlo by zaujať