Ako je možné, že Windows 10 je stále zadarmo?

Už len niekoľko dní nás delí od 15. januára, kedy Microsoft formálne ukončí podporu pre operačný systém Windows 7 a ďalšie aktualizácie bude oficiálne distribuovať len pre firemných zákazníkov, ktorí si za túto možnosť zaplatia, a to nie úplne málo. V tejto súvislosti sa preto objavuje viacero informácií o ďalších možnostiach pre domácich používateľov.

Microsoft a obchodníci celkom prirodzene odporúčajú, aby si ľudia zakúpili Windows 10, prípadne rovno nové zariadenia s týmto systémom. Ďalšie možnosti z Windows komunity ale hovoria o bezplatnom prechode na Windows 10, ktorý funguje stále aj po rokoch od formálneho ukončenia akcie, o možnosti ako Windows 10 používať bezplatne bez licencie so skutočne drobnými obmedzeniami, prípadne o pokračovaní používania Windows 7 pri zvýšenej opatrnosti.

V tomto kolotoči rôznych informácií vyvstáva jedna logická otázka – Ako je možné, že Microsoft svoj najnovší systém môže ponúkať úplne bezplatne?.

Verejne síce o tejto možnosti nerozpráva a licencie sa normálne predávajú, no súčasne nejde o žiadne veľké tajomstvo a možnosť používania bez licencie, prípadne fungujúci bezplatný prechod z Windows 7 a 8 sú dlhodobo známe.

Oficiálne vyjadrenie k tejto problematike neexistuje, no pri pohľade na dlhodobý vývoj a stav trhu sa do popredia dostáva niekoľko možných zdôvodnení. Pravda bude niekde uprostred, respektíve, lepšie povedané, bude kombináciou viacerých faktorov.

Stručne povedané, používatelia neobjavili žiadnu veľkú zlatú baňu. Microsoft je s týmito vecami oboznámený a veľmi dobre vie, prečo zvolil takýto benevolentný prístup.

Zisk generujú primárne firmy a výrobcovia hardvéru

Veľká časť ziskov je získavaná z predaja licencií pre organizácie, firmy a predajcov zariadení, ktorí jednoducho musia používať riadne zaplatenú verziu Windows 10.

Posilňuje svoju pozíciu a pozíciu svojich ďalších produktov

Microsoft vďaka pretláčaniu Windows 10 posilňuje svoju celkovú trhovú pozíciu a získava tým priestor pre predaj ďalších, pridružených produktov a služieb. Či už ide o vlastný hardvér alebo veci ako OneDrive, Xbox Game Pass pre PC, Office 365 či predaj obsahu cez Microsoft Store z čoho si berie podiel od tvorcov.

Systém ako taký neobsahuje reklamu v tradičnom ponímaní, no súčasne je plný rôznych odporúčaní na ten či onen platený produkt. Nemalé peniaze získava aj tým, že propaguje aplikácie tretích strán, ktoré sa stali štandardnou súčasťou Windows 10 – Candy Crush, Photostatic, Plex…

V podobnom duchu pomáha napríklad aj vyhľadávaču Bing, ktorý nie je zďaleka taký populárny ako Google, no tým, že integrovanou súčasťou vyhľadávania vo Windows 10 si zlepšuje “čísla” a stáva sa zaujímavým napríklad pre inzerentov.

Inak povedané, ľudia možno nezaplatia za licenciu pre Windows 10, no tým, že systém budú dlhodobo používať, postupne investujú do iných služieb z produkcie redmondského giganta. Z tohto dôvodu je dlhodobo pretlačené aj používanie online konta Microsoft. Na chrbte Windows 10 proste vzniká taká malá “reklamná platforma”.

TIP: Ako pri inštalácii Windows 10 Home použiť offline konto?

Buduje veľký ekosystém

Z dlhodobého pohľadu sa viac oplatí dostať čo najviac ľudí na nový systém, než ich kasírovať vopred. Hlavne keď si uvedomíme, že Windows 10 je posledným systémom, ktorý tu s nami bude roky.

Tým, že si používatelia zvyknú na produkty od Microsoftu, hoci aj tie bezplatné, zvyšuje sa šanca, že v budúcnosti ostanú verní práve tomuto výrobcovi. Pri zvažovaní kúpy konzoly budú viac naklonení k Xboxu, pri kúpe tabletu k niečomu z rodiny Windows a podobne.

Diagnostické dáta pomáhajú vývoju produktov

Windows 10 od používateľov zbiera telemetriu, takzvané diagnostické dáta, ktoré primárne pomáhajú pri odhaľovaní a následnej oprave chýb, no okrem toho sú jasným ukazateľom toho, ktoré služby sú používané a pomáhajú tak pri ich zlepšovaní.

K tomu sa pridáva program Windows Insider a Centrum pripomienok, prostredníctvom ktorých priamo reálni používatelia hlásia, čo im v systéme chýba a na čo sa treba zamerať. Microsoft vďaka tomu dokáže upevňovať svoju používateľskú základňu a lákať nových klientov. Navyše má relevantné dáta na základe ktorých vie vyhodnotiť, do čoho sa oplatí investovať a čo je rozumnejšie nechať tak.

Nový obchodný model

Toto sú asi také najzjavnejšie veci, ktoré stoja v pozadí bezplatného Windows 10. Celkovo by som to prirovnal k dobre známemu WinRaru, ktorý je tiež oficiálne plateným produktom, no používať sa dá úplne bezplatne a zisky opäť generuje z firemného nasadenia a patentov. Prípadne k hrám s takzvaným “Free To Play” modelom.

Microsoft však má ďaleko viac možností ako z používateľov nakoniec peniaze získať. V podstate ide o to, že má jeden silný produkt, ktorý mu veľmi pomáha v iných oblastiach. A zdá sa, že tento obchodný model celkom funguje…

Doplnené 31.3.2020 – Bezplatný prechod stále funguje. Rovnako tak je naďalej možné využiť licenčné kľúče Windows 7/Windows 8 na aktiváciu Windows 10. Overil to LinusTechTips. K 10.5.2020 funkčnosť potvrdzuje portál WindowsLatest.

Bezplatný prechod z Windows 7/8, prípadne použitie starších kľúčov na aktiváciu Windows 10 funguje stále a nevyzerá to tak, že by sa blížil koniec. K 26.12.2020 funkčnosť potvrdzuje portál WindowsLatest.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Mohlo by zaujať