Ak vám počas júna náhle prestala tlačiareň reagovať na pokusy o tlač zo zariadenia s Windows 10, dôvodom môžu byť pravidelné mesačné aktualizácie. Ako sa totiž ukázalo, júnové opravné aktualizácie pre Windows 10 neboli tak celkom dotiahnuté. Okrem problémov s náhlym reštartom systému, sa objavili aj hlásenia o problémoch s tlačiarňami.
Približne v polovici júna Microsoft potvrdil, že po inštalácii najnovších opravných aktualizácií sa v prípade “vybraných tlačiarní” nedá spustiť tlač. V praxi malo dochádzať k tomu, že systémový proces, ktorý zabezpečuje všetky potrebné úkony, náhle ukončí svoju činnosť, prípadne zobrazí chybovú hlášku a z tlačiarne tak nevyjde žiaden výstup.
Zaujímavé je to, že chyba sa zjavne týka len relatívne malého počtu tlačiarní, no Microsoft pritom uvádza, že fungovať nemusia ani softvérové riešenia – tlač do PDF. Rovnako tak môžu rôzne chyby zobrazovať aplikácie, cez ktoré sa človek pokúsi spustiť tlač.
Na jednej strane to teda vyzerá na chybu priamo vo Windows 10, no na druhej strane vyvstáva otázka prečo je zasiahnutá len časť fyzických tlačiarní? Podľa hlásení zo strany zasiahnutých používateľov sa problém týka hlavne tlačiarní s počítačom prepojených cez USB kábel. Microsoft ale nič také nešpecifikuje.
Problém sa týka prakticky všetkých verzií Windows 10. Do systému ho zaviedli konkrétne júnové opravné aktualizácie KB4557957 (Verzia 2004), KB4560960 (Verzia 1909 a Verzia 1903), KB4561608 (Verzia 1809), KB4561621 (Verzia 1803) až po pôvodné vydanie Windows 10.
K dispozícii je už oprava, zatiaľ ju treba stiahnuť ručne
Od 16. júna sú k dispozícii aktualizácie, ktoré problém s tlačou odstraňujú. Zaujímavé je však to, že Microsoft ich nevydal cez Windows Update. Dotknutí používatelia si ich musia stiahnuť a nainštalovať ručne, prípadne by mali byť súčasťou júlového balíka opravných aktualizácií, ktoré dorazia pravdepodobne 14. júla. Dovtedy si ich môžete stiahnuť cez Katalóg služby Microsoft Update.
Microsoft odporúča, aby sa do inštalácie tejto aktualizácie púšťali len používatelia, ktorých sa problém s tlačou skutočne týka a objavil sa po inštalácii júnových kumulatívnych aktualizácií. Ak sa vás to týka, tak v katalógu služby Microsoft Update hľadajte nasledovné aktualizačné balíčky:
- Windows 10 Verzia 2004 – KB4567523
- Windows 10 Verzia 1909 a Verzia 1903- KB4567512
- Windows 10 Verzia 1809 – KB4567513
- Windows 10 Verzia 1803 – KB4567514
- Windows 10 Verzia 1709 – KB4567515
- Windows 10 Verzia 1703 – KB4567516
- Windows 10 Verzia 1607 – KB4567517
- Windows 10 pôvodná verzia – KB4567518
- Kumulatívna aktualizácia pre Windows 10 pre systémy s procesorom typu x86 – 32-bitový systém
- Kumulatívna aktualizácia pre Windows 10 pre systémy s procesorom typu x64 – 64-bitový systém
Ako odinštalovať kumulatívnu aktualizáciu?
V prípade, že si s ručnou inštaláciou aktualizácie neviete poradiť alebo si jednoducho netrúfate, no tlačiť potrebujete, pomôcť by mohlo aj odinštalovanie problematickej kumulatívnej aktualizácie z júna 2020.
- Otvorte si systémové nastavenia (Win + I).
- Prejdite do sekcie “Aktualizácia a zabezpečenie”.
- Kliknite na “Zobraziť históriu aktualizácií”.
- V hornej časti prehľadu kliknite na “Odinštalovať aktualizácie”.
- V zozname nainštalovaných aktualizácií nájdite prehľad “Microsoft Windows”.
- Odinštalujte problematickú aktualizáciu – v tomto konkrétnom prípade zjavne tú najnovšiu. Prípadne ak poznáte jej identifikátor KB tak sa môžete orientovať podľa toho.
K prehľadu nainštalovaných systémových aktualizácií sa dá dostať aj cez “Ovládací Panel -> Programy -> Zobraziť nainštalované aktualizácie”. Ak by ste chceli problémovú aktualizáciu dočasne skryť, nech náhodou nedôjde k jej opätovnej aktualizácií, postup nájdete tu.