Ako zaheslovať Excel?

Pri niektorých súboroch z Excelu je vhodné siahnuť po ochranných mechanizmoch. Dostupných je hneď niekoľko možností.

Na výber je napríklad stará dobrá klasika vo forme zaheslovania súboru, kedy je na prístup k obsahu potrebné zadať heslo.

To sa hodí napríklad v prípade, že súbor obsahuje citlivé dáta, ku ktorým môžu pristupovať len oprávnené osoby. Zašifrovania a ochrana heslom príde vhod aj pri zdieľaní súborov, napríklad cez online úložiská, kedy chcete mať istotu, že k obsahu tabuľky nezíska prístup náhodný človek.

Ako zaheslovať Excel súbor?

  • V predmetnom súbore kliknite na ponuku “Súbor”.
  • Prejdite do sekcie “Informácie”.
  • Kliknite na “Zabezpečenie zošita”.
  • Vyberte možnosť “Zašifrovať heslom”.
  • Zadajte heslo, ktoré bude potrebné pre otvorenie súboru.
  • Zopakujte to isté heslo pre overenie.
  • Hotovo.

Ak by ste ochranu heslom chceli odstrániť, tak súbor otvorte, zadajte heslo a opäť sa preklikajte k sekcii “Zašifrovať heslom”. Potom ale heslo z okienka vymažte.

Ako zamknúť štruktúru Excel súboru?

Okrem zaheslovania Excel ponúka aj možnosť zabrániť zmenám v štruktúre súboru. Vtedy sa dokument síce dá otvoriť a obsah je viditeľný, no heslo chráni celú štruktúru tabuľky.

Obsah buniek a stĺpcov sa meniť dá, no pridávať, upravovať alebo odstraňovať na úrovni hárkov možné nie je. Skutočne teda ide o ochranu štruktúry, nie obsahu.

  • V predmetnom súbore kliknite na ponuku “Súbor”.
  • Prejdite do sekcie “Informácie”.
  • Kliknite na “Zabezpečenie zošita”.
  • Vyberte možnosť “Zabezpečiť štruktúru zošita”.
  • Zadajte heslo, ktoré bude potrebné vložiť pre povolenie úprav.
  • Pre overenie zadajte to isté heslo.
  • Hotovo.

V prípade, že by ste chceli zabrániť úprave obsahu súboru ako takého, tak na to slúži možnosť “Zabezpečiť hárok”. Nájdete ju v hlavne lište Excelu, konkrétne v sekcii “Revízia”.

Ako zamknúť súbor Excel?

Potom je tu ešte aj tretia možnosť ochrany, no tá je veľmi mierna. Prakticky ide len o varovanie, ktoré pri otvorení súboru používateľa informuje, že pracovať by sa s ním malo len v režime čítania. Reálne to ale neposkytuje žiadnu ochranu, pretože súbor je možné svojvoľne prepnúť do režimu úprav.

  • V predmetnom súbore kliknite na ponuku “Súbor”.
  • Prejdite do sekcie “Informácie”.
  • Kliknite na “Zabezpečenie zošita”.
  • Vyberte možnosť “Označiť ako finálnu verziu”.
  • Túto zmenu potvrďte kliknutím na “OK”.
  • Súbor uložte.
  • Hotovo.

Takto označený súbor sa po otvorení spustí v režime iba na čítanie. Predtým, než sa v ňom dajú vykonávať zmeny musí používateľ kliknúť na tlačidlo “Upraviť napriek tomu”. Umiestnené je vo varovaní, ktoré informuje o tom, že ide o finálnu verziu Excel zošita, a tá by sa meniť nemala.

Z popísaných možností ide o najslabší stupeň ochrany, no niekedy môže stačiť aj to.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Mohlo by zaujať

Ako vo Windows 10 nastaviť VPN?

Našťastie nastavenie VPN vo Windows 10 nie je ničím komplikovaným. Priamo súčasťou systému je totiž potrebné rozhranie.