- Aplikácia Toldo je zaujímavým slovenským projektom s veľkým snom.
- Za cieľ si dala zmeniť to, ako funguje svet podcastového obsahu.
- Napriek tomu, že o nej príliš nepočuť, postupne sa vyvíja.
- S odstupom času som sa pozrel aj na vývoj v roku 2024.
Aplikácia Toldo sa v polovici decembra 2022 na Slovensku objavila ako veľká voda. Pokúsila sa využiť dlhodobý trend obľúbenosti podcastov, ktorý by tak skoro nemal výrazne oslabovať. Stavila pritom na dobrú trojnožku.
Začala sa profilovať ako niečo odlišné od toho, čo na trhu máme. Toldo nie je len ďalšou aplikáciou na počúvanie podcastov. Toldo je sociálnou sieťou, ktorá spája tvorcov podcastov a ich fanúšikov. Taká je základná premisa projektu.
Druhým silným ťahom bolo pripojenie známej tváre. V tomto konkrétnom prípade je to Matej Cifra známy ako “Sajfa”. Ten je na Slovensku známy a na sociálnych sieťach sa teší značnému publiku, takže podložie pre pritiahnutie používateľov pre Toldo tu je. Výraznou podporou pre úspešný štart projektu mal byť Sajfov podcast s názvom „Moje majky sú vaše krídla“, ktorý mal každý týždeň predstavovať novinky zo slovenskej podcastovej scény.
Tretím krokom, ktorý evidujem, je snaha o unikátny prístup k tvorcom obsahu. Aplikácia Toldo im sľubuje väčší podiel zo zisku oproti konkurenčným platformám (85 % ide tvorcovi, 15 % si berie Toldo), apeluje na budovanie vzťahu s fanúšikmi pomocou zdieľania exkluzívneho obsahu a súčasne umožňuje jednoduchú možnosť ako môžu fanúšikovania finančne podporiť obľúbený podcast.
V decembri 2022 sa aplikácia Toldo vydala s kožou na trh. Spravila sa tlačová konferencia pre médiá každého typu, vystúpil tam výrečný Sajfa v roli spoluzakladateľa, všetko sa odprezentovalo a padli odvážne vyjadrenia o plánoch na najbližšiu budúcnosť. Hlavne o tom, že slovenská aplikácia Toldo chce zmeniť svet podcastov.
Doteraz neexistovala aplikácia ani miesto, kde by mohli podcasteri publikovať svoj obsah, komunikovať s fanúšikmi, budovať bližšie vzťahy a finančne podporovať autorov. Toto všetko sa teraz spája v aplikácii Toldo. Toldo ma nadchlo, pretože rieši tento problém, ponúka úplne novú cestu pre tvorcov,“ prezentoval spoluzakladateľ Matej „Sajfa“ Cifra.
Toldo malo byť revolúciou v zdieľaní podcastového obsahu, ktorá tvorcov vymaní z nutnosti využívať “neefektívnu kombináciu niekoľkých aplikácií: Spotify, Apple či Google podcasts na zdieľanie obsahu, Instagram na interakciu s fanúšikmi a napríklad Patreon ako cestu monetizácie ich aktivít a šírenie bonusového obsahu”.
Aplikácia Toldo má toto všetko ponúkať na jednom mieste, čo efektívne znamená, že nevyráža do boja len proti etablovaným platformám s podcastovým obsahom, ale aj proti ďalším silným menám. Na to, že ide o aplikáciu zo Slovenska to nie sú vôbec malé ambície.
Vznik aplikácie začal v marci 2022 a pri jej formálnom uvedení do života na tlačovej konferencii sa mohla pochváliť tým, že si ju stiahlo viac ako 13 000 Slovákov.
Od prvotného uvedenia a prezentácie na Slovensku ale aplikácia Toldo nejak aktívnejšie neprerazila do povedomia a príliš veľkú aktivitu navonok nevyvíja ani na sociálnych sieťach. Ubehlo pol roka, profil “toldoapp” na Facebooku má 29 lajkov a príspevky zverejňuje len veľmi sporadicky. Profil na Instagrame sa síce teší priazni 1213 sledovateľov, no posledný riadny príspevok zverejnil v 16. februára 2023, teda pred štyrmi mesiacmi.
Aplikácia Toldo pri štarte lákala na obsah niekoľkých popredných slovenských podcastov, ako je Vražedné psyché, Mozgová atletika, Nehanební hokejoví bastardi či VAR. Nakoľko ale ubehlo spomínaného pol roka, bol som zvedavý, ako Toldo vlastne vyzerá, a tak som si vytvoril účet, aby som sa na to trošku pozrel.
Dosť ma sklamalo, že Sajfov profil „Moje majky sú vaše krídla“ vydal len 4 podcasty. Veď práve toho mal byť silný nástroj na prilákanie nových tvorcov. Pridáš sa na Toldo a Sajfa ťa uvedie, vďaka čomu sa dostaneš do povedomia jeho sledovateľov – tých má mimochodom na Tolde niečo málo cez 19 500. Na druhú stranu, vybraných podcasterov, ktorí sa pridajú občas vypichne v krátkych videách na svojom profile. Takže aspoň nejaké základné promo tu funguje.
Ďalšou vecou, ktorú som postrehol, je to, že aplikácia (má aj webovú verziu) zjavne prechádza postupným vylepšovaním, hoci to verejne neprezentuje – spomínané posty na sociálnych sieťach. Interne, vo svojom prostredí a pre svojich používateľov, ale Sajfa uvádza, že Toldo čoskoro dostane funkciu pre vyhľadávanie/objavovanie podcastov postavenú na umelej inteligencii.
Na jednej strane je super, že tí, ktorí aplikáciu používajú vedia o pripravovaných novinkách, no súčasne je škoda, že sa Toldo nepochváli napríklad v blogu na svojom webe. Tým, ktorí ešte túto platformu nepoznajú.
Čo sa týka cien “predplatného”, respektíve pravidelnej podpory pre tvorcov obsahu, tie sa pohybujú väčšinou v rozmedzí 4 až 7 € mesačne. Newsfeed, teda nástenka príspevkov, odporúča 5 podcastov, medzi ktorými je Sajfa, Digitálni rodičia, Mozgová Atletika, nezmyselná trojica a VAR.
Táto päťka vyzerá byť statická, čo je dosť škoda, pretože by sa tu mohlo zobrazovať viac rôznorodých tvorcov obsahu, ktorých inak musíte ručne hľadať. Pôsobí to trochu zavádzajúco, pretože tieto podcasty môj profil sleduje automaticky a trošku to vyvoláva dojem, že toho obsahu tu zas tak veľa nebude.
Stačí sa však prepnúť na sekciu pre vyhľadávanie podcastov a razom sa ocitnete sa v inom svete. Prehľad “Odporúčané podcasty” síce opäť začína zmienenou päťkou, no nachádza sa tu posuvník, vďaka ktorému a môžete pustiť do objavovania.
Vybehnú na vás mená ako vražedné psyché, NEHANEBNÍ HOKEJOVÍ BASTARDI, Doktor má Filipa, Sexuálna výchova, PEKLO V PAPULI, Lužifčák podcast, Joe Trendy SPORTS podcast, Skupinová Terapia, a tak ďalej…
Do ďalšieho objavovania sa dá pustiť pomocou kategórii obsahu. Napríklad umenie, zábava, fikcia, vzdelávanie, správy, veda, skutočný zločin, technológie alebo TV & Film. Pekne roztriedené. Nie všetko je ale také, ako sa zdá sa na prvý pohľad.
Po rozkliknutí niektorých profilov totiž zistíte, že hoci Toldo ponúka prístup k podcastom daného tvorcu, reálne však nemá vytvorený a aktívny profil.
Prezrádza to hlavne tlačidlo “Chýbaš mi v Toldo”, cez ktoré danému tvorcovi “dáme vedieť, že by sa mal pridať”. Toto v praxi znamená, že aplikácia vo viacerých prípadoch funguje len ako prostý sprostredkovať obsahu, ktorý “ťahá” z iných platforiem, kde tvorca pôsobí. Do akej miery je niečo také “férovou praktikou” musí posúdiť každý sám. Snáď je na pozadí nejaká existujúca dohoda medzi obidvomi stranami…
Rozhranie aplikácie je moderné, intuitívne a skutočne pripomína sociálne siete. Môžete tu komentovať, lajkovať a sledovať profily, ktoré chcete. Pri profiloch sa dá prepínať medzi príspevkami od tvorcu a zverejnenými časťami jeho podcastu.
Vytvorenie účtu je extrémne jednoduché a nevyžaduje zadanie žiadnych platobných údajov. Tie pridáte až v momente, kedy reálne chcete podporovať niektorého tvorcu. Je to super, pretože si môžete aplikáciu bez komplikácií “ohmatať”.
Celkovo to vyzerá tak, že aplikácia, respektíve platforma Toldo je ešte stále len na svojom začiatku a postupom času by sa mohla vyprofilovať na celkom zaujímavé miesto. Uvidíme, ako sa to bude vyvíjať. Chce to kopu práce a úsilia, takže zostáva len veriť, že to tvorcov a majiteľov aplikácie neprestane baviť.
Nejakým veľkým konkurentom pre silné a zabehnuté mená sa ale pravdepodobne tak skoro nestane. V každom prípade, ak máte radi podcasty a chcete podporiť svojho obľúbenca, tak Toldo vyskúšajte:
Toldo v roku 2024: Krátky pohľad na nové dianie
Na platformu Toldo som sa zbežne pozrel po viac ako roku od písania pôvodného textu, ktorý je uvedený vyššie. Okrem toho, že postupom času, celkom prirodzene, pribudlo množstvo nového obsahu sa udialo len málo zaujímavých vecí.
Jednou z kľúčových noviniek je zapojenie spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka SME a SME.sk, ako minoritného vlastníka platformy Toldo. Na platforme je vďaka tomuto kroku možné nájsť prémiové epizódy podcastov Piatoček, Ľudskosť, Vizita, Zoom, Klik či Vertigo.
Ide o podcasty z produkcie spomínanej spoločnosti Petit Press, ktorá v tlačovej správe uvádza, že Toldo sa má stať platformou, ktorá umožňuje nielen spojenie medzi tvorcami podcastov a ich poslucháčmi. Umožňuje aj poslucháčom priamo podporiť jeho obľúbeného podcastera či vydavateľa podcastov.
Prístup k obsahu z uvedenej produkcie cez Toldo stojí 4,90 eura mesačne za podcast alebo 7,90 eura za celý balík podcastov. Pridanou hodnotou majú byť práve extra podcastový obsah a dlhšie prémiové epizódy. Vydavateľ si dobre uvedomuje, že nie každému sa bude chcieť platiť. Štandardný obsah obsah podcastov SME, na ktorý sú poslucháči zvyknutí, preto ostáva naďalej zadarmo.
Používatelia Tolda môžu nahliadnuť napríklad do zákulisia tvorby podcastov, môžu sledovať videá, komentovať príspevky jednotlivých tvorcov, posielať im správy či vyjadrovať svoj názor v anketách.
Niekoľko zaujímavých informácií o platforme Toldo prezradil aj jej spoluzakladateľ Matej Cifra v reklamnom rozhovore pre Forbes. Dozvedieť sa tu dá napríklad to, že počas prvého polroka od jej uvedenia na trh zaznamenala viac ako 35 000 unikátnych stiahnutí, tisícky platiacich zákazníkov a prilákala desiatky tvorcov obsahu.
Štart na Slovensku mal byť úspešný, no tvorcovia hľadajú cestu pre expanziu do zahraničia, kde vidia väčší potenciál. Počíta sa aj s pravidelnými vylepšeniami celej platformy. Za jednu z primárnych oblastí “Sajfa” označuje umelú inteligenciu:
Predstavte si, že by vám AI na základe algoritmu vybrala z podcastu zaujímavú pasáž, prepísala by ju do textu, ponúkla by vám ju priamo v aplikácii a vy by ste jednoduchým „svajpnutím“ mohli prejsť na niečo ďalšie, čo vám ponúkne, a keď vás to zaujme, tak si môžete vypočuť celú epizódu.
Opätovne som sa pozrel aj na aktivitu na sociálnych sieťach. Musím povedať, že na oficiálnych profiloch nenastal prakticky žiaden významný posun. Na Instagrame síce narástol počet sledovateľov z 1213 (15.6.2023) na 2123 (14.8.2024), no posledný príspevok je stále ten istý zo 16. februára. Na Facebooku má profil Toldo 40 lajkov a 73 sledovateľov. Počas prvých 8 mesiacov roka 2024 zverejnil len dva príspevky.
Aplikácia má v Obchode Play viac 10 000 stiahnutí a jej celkové hodnotenie je len 2,3 * na základe skúseností od 109 recenzentov. Drvivá väčšina hodnotení z ostatných mesiacov má negatívnu tendenciu a jednu, maximálne dve hviezdičky.