- Zrazu vám začal zvoniť telefón a číslo vôbec nepoznáte.
- Dokonca sa pri ňom zobrazuje akási výstraha.
- Čo je to SPAM hovor? Ako sa jednoducho brániť?
Možno sa vám to už stalo. Zrazu vám začal zvoniť telefón a keď ste sa pozreli kto to volá, tak išlo o neznáme číslo a na obrazovke sa zobrazovalo varovanie, že ide o SPAM. Ak ste takýto hovor ignorovali, tak ste spravili správne. Hovoríte si, že čo je to SPAM hovor?
Zjednodušene povedané ide o ekvivalent SPAMu, ktorý asi dobre poznáte zo svojej e-mailovej schránky. Je to nevyžiadaný, otravný a často aj priamo podvodný telefonát, ktorý cieli na masovú populáciu. Protistrana proste vyvoláva každému, na koho má dosah. Práve táto skutočnosť, že to celé cieli na obrovský počet ľudí, je hlavnou charakteristikou SPAM hovoru. Ide o masovú nechcenú komunikáciu. To, či je to podvodník alebo telemarketér nezaváži.
Dneska je situácia, našťastie, celkom dobrá a operátori dokážu pomerne účinne identifikovať takéto masové hovory. Prípadne prichádzajú zo špecifických čísel alebo sú opakovane využívané tie isté čísla. Vtedy je takýto hovor zaradený na listinu a už aj systémová aplikácia Telefón vie, že niečo nie je v poriadku a automaticky zobrazuje varovanie, že ide o SPAM hovor. Vy ako potenciálna obeť tak máte jasnú informáciu, že daný hovor treba ignorovať alebo rovno zrušiť.
Samozrejme, nie vždy sa dá tejto praktike zabrániť v reálnom čase. Napriek tomu, že proti spamovým hovorom bojujú sofistikované algoritmy a pokročilé metódy vyhodnocovania telefonickej aktivity. Niekedy to chce určitý čas, aby si operátori všimli, že v krajine prebieha “SPAMová telefonická kampaň”. Poznať to môžete aj pod ľudovým pojmom “vyvolávači” a zvyknú na to upozorňovať médiá, operátori cez sociálne siete, ale dokonca aj Polícia SR.
Chvíľku trvá, kým sa vybuduje povedomie a príde rázny zásah. Preto sa môže stať, že v počiatočnom štádiu telefonické hovory vaša aplikácia Telefón neoznačuje výstrahou SPAM hovor. Stať sa môže aj to, že ide o nové číslo, ktoré s takouto aktivitou ešte nebolo spojené. Ono v princípe ani nemusí ísť o vyslovene podvodný telefonát, môže to byť aj tradičný a poriadne otravný telemarketing. Aj proti tomu sa už ale začalo bojovať.
Predvoľba pre telemarketing
Veľkú snahu vyvinulo napríklad O2, ktoré v roku 2021 rozbehlo iniciatívu Nevolajte Mi. Približne o rok tým predchádzalo vyhlášku, ktorá pre marketingové aktivity zavádzal povinnosť používať vymedzenú predvoľbu (0)888. Mal to byť koniec otravným telefonátom a SPAM hovorom. Súvisí s tým aj databáza marketingových subjektov, ktorá sa dá nájsť na štátnom webe nevyziadanevolania.sk.
Povinné využívanie predvoľby (0)888 malo byť zavedené do platnosti od 1.augusta 2022. Realizácia sa ale trochu skomplikovala a Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb začal dodržiavanie vyhlášky kontrolovať až od 1.10.2022. Vydýchli sme si ale len čiastočne. Ono totiž existuje niekoľko výnimiek, kedy podnikateľ nie je povinný pri ponúkaní tovarov alebo služieb používať predvoľbu (0)888:
- Ak vykonáva priamy marketing na zverejnené telefónne číslo fyzickej osoby podnikateľa (živnostník) alebo právnickej osoby (spoločnosť s ručením obmedzeným, akciová spoločnosť atď.).
- Ak boli kontaktné údaje získané v súvislosti s predajom podobného tovaru alebo služieb alebo s ktorým je kontaktovaný zákazník v zmluvnom vzťahu.
- Ak si od podnikateľa klient vyslovene vyžiadal marketingovú komunikáciu (napr. ponuku tovaru alebo služieb).
Marketingové hovory preto existujú ďalej, hoci v čiastočne oklieštenej podobe. Máme aj štátny register, do ktorého môžete pridať svoje telefónne číslo, čím by sa efektívne mali vyradiť z hľadáčika marketérov.
Špecializované služby a aplikácie
Stále nám funguje aj to, že telefónne číslo sa môže dostať na rôzne zoznamy SPAM hovorov, a potom sa pri ňom zobrazuje varovanie. Ak niekto vyvoláva často a pravidelne a nahlási ho dosť ľudí, tak potom dostane túto efektívnu nálepku. Rovnako tak existuje celý zástup špecializovaných aplikácií na identifikáciu takýchto hovorov a ich blokovanie.
Dokonca aj operátori majú špecializované služby na boj proti otravám. Napríklad O2 svoju iniciatívu Nevolajte Mi prepracovalo priamo do funkcie s rovnakým názvom. Nájsť ju môžete v aplikácii O2, kde sa dozviete, že ide o bezplatnú službu na ochranu pred nevyžiadanými marketingovými hovormi.
Blokovanie hovorov ponúka aj Telekom, hoci tu som akosi nenašiel vyslovene možnosť týkajúcu sa marketingu. V prípade Orange by na to mala slúžiť aplikácia Orange Telefón. U 4ky som takúto možnosť nenašiel.
Napriek tomu všetkému sú tu ešte prípady, kedy ide o vyslovene SPAM hovory v celej ich kráse. Môže za tým byť nepoctivý subjekt, ktorý “to riskne” alebo priamo nejaký podvodník, napríklad zo zahraničia, ktorému sú nejaké slovenské zákony ukradnuté. Aj preto dodnes stále môžete naraziť na SPAM hovor. Veď to poznáte… Pravidlá môžu byť nastavené hocijako dobre, ale vždy sa nájde niekto, kto ich obchádza alebo ignoruje.
Taktiež je tu skutočnosť, že ochrany do veľkej miery fungujú na databázach čísel, a ak sa tam raz nejaké číslo nenachádza, tak vám nepomôžu. V každom prípade platí, že akonáhle uvidíte varovanie SPAM, tak daný hovor by ste mali zrušiť. Prinajmenšom by vás otravovali a oberali o čas, prinajhoršom by z vás vytiahli peniaze alebo osobné údaje za účelom podvodu.
SPAM hovor a základná ochrana
Ako sa chrániť? V aplikácii Telefón na svojom smartfóne si otvorte nastavenia a nájdite tam sekciu “Identifikácia volajúceho a spam”. Uistite sa, že tu máte aktívnu možnosť “Zobraziť ID volajúceho a spamu”. Ak chcete mať trochu väčšiu ochranu, tak zapnite rovno aj “Filtrovať hovory, ktoré sú spam”.
Skúsiť môžete aj spomínanú štátnu databázu, ktorá by vás mala ochrániť pred telemarketingom. S podvodmi to bude asi trochu horšie. Niektorí z nás preto volia ešte efektívnejšiu formu ochrany. Dvíhame len čísla, ktoré poznáme… Pre podnikateľov a ľudí pracujúcich v sektore služieb je to horšie, ale tam je aspoň firemný telefón a spomínané formy ochrany.
Do pozornosti dávam ešte príbuzné témy:
- Podozrivé čísla zo Slovenska: Na čo si dávať pozor?
- Android a otravné telefonáty: Ako zablokovať číslo?