Čerstvá opravná aktualizácia KB4556799 z májového “Patch Tuesday” niektorým používateľom spôsobuje problémy. A vyzerá to na rôznorodý balíček. Portál Techradar vymenúva veci od blikania obrazovky, cez nečitateľné písmo naprieč systémom a problémy so zvukom, až po pády systému do povestnej “modrej obrazovky smrti”.
Pri tom počte zariadení, ktoré používajú Windows 10, sa takéto veci stávajú celkom pravidelne. V prvých dňoch nikdy nevieme, či ide o ojedinelé prípady kvôli neštandardným konfiguráciám, alebo či ide o rozsiahlejší problém, ktorý sa týka väčšieho počtu používateľov.
Vo väčšine prípadov sa nakoniec ukáže, že išlo o veľmi špecifické situácie, no nakoľko vždy existuje riziko globálneho problému, treba na to upozorňovať. Akonáhle sa objavia masívnejšie hlásenia vážnych problémov, je dobré zvážiť, či s inštaláciou opravnej aktualizácie nepočkať.
Microsoft však k dnešnému dňu (19.5.) pri aktualizácii neuvádza žiadne známe problémy. Zatiaľ to teda vyzerá na prípad osamelých používateľov.
Ak sa po inštalácii aktualizácie náhodou dostanete do problémov, obvyklým riešením je jej prosté odinštalovanie. To si používatelia medzi sebou odporúčajú aj v prípade aktuálnych problémov s opravným balíčkom KB4556799.
- Otvorte si systémové nastavenia (Win + I).
- Prejdite do sekcie “Aktualizácia a zabezpečenie”.
- Kliknite na “Zobraziť históriu aktualizácií”.
- V hornej časti prehľadu kliknite na “Odinštalovať aktualizácie”.
- V zoznam nainštalovaných aktualizácií nájdite prehľad “Microsoft Windows”.
- Odinštalujte problematickú aktualizáciu – v tomto konkrétnom prípade zjavne tú najnovšiu. Prípadne ak poznáte jej identifikátor KB tak sa môžete orientovať podľa toho.
K prehľadu nainštalovaných systémových aktualizácií sa dá dostať aj cez “Ovládací Panel -> Programy -> Zobraziť nainštalované aktualizácia”. Ak by ste chceli problémovú aktualizáciu dočasne skryť, nech náhodou nedôjde k jej opätovnej aktualizácií, postup nájdete tu.
Čo pri pádoch systému do modrej obrazovky smrti?
Pri spomínanej modrej obrazovke smrti (BSOD) sa v tomto konkrétnom prípade objavujú tvrdenia, že k nej dochádza nepravidelne počas používania systému, takže by ste mali mať dostatok času na odinštalovanie problémovej aktualizácie.
Ak by to náhodou nešlo a systém by padal “aktívnejšie”, odporúča sa využiť bod obnovy – mali by ste mať vytvorenú automatickú zálohu spred inštalácie aktualizácie, prípadne niečo trošku staršie. Keďže systém nenabieha, mal by vás asi po treťom pokuse o spustenie automaticky presunúť do rozhrania pre obnovu -Windows Recovery Environment (winRE)-, odtiaľ môžete siahnuť po bodoch obnovy.
Prípadne ho môžete skúsiť spustiť v núdzovom režime a aktualizáciu odinštalovať ručne odtiaľ.